Gå till innehåll

Höjd på ytavrinning


jojjen

Rekommenderade inlägg

Kan någon av er tipsa om vilken höjd som är lagom på vattennivå samt ytavrinningen till mitt nya kar. Utvändigt är det 61cm högt.

Karet är 58cm högt i underkant till det lägsta stabiliseringsglaset/stag som går längs med sidorna (invändigt mätt) och 59cm på de andra stagen.

Kan det fungera att lägga ytavrinningen på 55cm?

Med pumpar på osv kanske vattennivån hamnar på 56cm eller?

Är det lagom med 2cm till den lägsta kanten eller är det för lite marginal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att göra ytavrinningensnivån justerbar. Jag tycker helst inte man ska se ytan på burken framifrån men det är ju en smaksak. Var ytan hamnar beror av trycket i returpumpen och när den sedan åldras och tappar lite kraft så kan den sjunka. Du kanske bestämmer dig för att byta pump minska eller öka. Du kommer säkert att vilja justera när burken är etablerad. Då är det bra att inte ha fasta nivåer. Jag brukar ta lite försiktigt och sedan prova med sötvatten så jag hittar en säker bra nivå med den justerbara ytavrinngskammen i bottenläge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dessutom kan man ju testa skval i ytavrinning, pumpmontering, vågrörelse och allt möjligt. Jag antar att det är fler än jag som stått lutade över en burk med fisk och koraller med en 400 W MH som bränner som på som s--an, livrädd att tappa något verktyg eller annat ner i burken och som ska försvinna längst ner bakom levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog och beställde hem glas nu som är 55cm högt till boxen så får man se hur mycket man behöver höja kammen sen.

Kammen kommer bli 30cm vilket bör klara lite över 3000l/h enligt RC kalkylator.

Hur hör över kammen ligger er vattennivå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...