Gå till innehåll

Id


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag satt och studerade mina stenar idag igen som vanligt... märklig hobby tycker många, att man sitter och studerar stenar :P

Såg då 3 stecken grejjer på en levande sten som jag sett tidigare som jag tyckt sett ut som nå sklettbitar från nå stenkoraller eller nånting åt det hållet, nå gammalt fosil eller så.

Men nu såg jag att på dessa 3 pluppar "växer" det nå djur.

Vad kan detta vara? är det nån korall eller nått? Altså dom små genomskinliga tentaklerna som är där.

Tycker inte riktigt att det ser ut som glasrosor då jag har det på en annan sten ochb tycker inte dom ser lika ut.. kan ju kanske vara det ändå, men att det växer 3 glasrosor bredvid varandra och alla har satt sig på en sån här "plupp" är det möjligt?

Nu är bilden inte heller av bästa kvalite men :/

Eller har du nått annat att tillägga? =)

post-2407-14468913193036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo dom är vita och är nog kanske mest i skuggade partier ja =)

I fråga nummer ett så är tentaklerna genomskinliga, så man får anstränga sig för att se dom, och dom växer som sagt på sånna där knölar osm ser ut som korallsklett typ.. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten anemon. är topparna oranga på den jag ser inte riktigt

tycker mig se att topparna är vita, och tentaklerna genomskinliga..

har nu sett 2 till på andra ställen i akvariet.

Det är altså en anemonsort?

Är detta nått bra att ha i karet? eller är det som glasrosor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten jag ångrar mej nog kan du ge mej en bild på korallskeletten som sitter till vänster på bild 1

Hehe så illa e de väl ändå inte ännu Crille

Hehe jo så är det.. blir så jävla impad.. vad man än har för fråga så vet du vad det är :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten jag ångrar mej nog kan du ge mej en bild på korallskeletten som sitter till vänster på bild 1

Hehe så illa e de väl ändå inte ännu Crille

jo,det är det faktiskt,kul med dig och capote,alltid någon av er inne,och löser våra gåtor.jag tycker det är skitsvårt att se vad såna här små grejor är för något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok försöker väl med bild 2 för bild 1 får jag nog leta i böcker efter de e någon stenkorall men vilken e svårt å säga. Bild 2 kan kanske vara Homotrema rubrum. Goggla å kika. Jag å Capote spelar absolut i samma band Haha Men att jag har lite koll på korall ID e nog mest ett maniskt bokläsande och surfande som tillslut tagit ut sin rätt å gjort en till ID nörd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok försöker väl med bild 2 för bild 1 får jag nog leta i böcker efter de e någon stenkorall men vilken e svårt å säga. Bild 2 kan kanske vara Homotrema rubrum. Goggla å kika. Jag å Capote spelar absolut i samma band Haha Men att jag har lite koll på korall ID e nog mest ett maniskt bokläsande och surfande som tillslut tagit ut sin rätt å gjort en till ID nörd

ok, du tro rdet är en stenkorall jag har rent?

Det kan inte va en sån där liten anemon och att dom bara har valt att sätta sig på några gamla sklett av nån anledning? =)

angående bild 2, så ser det väldigt likt ut det som du trodde, Homotrema rubrum

http://homepage.ntlworld.com/k.davis11/Images8.04/foramwhite.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror möjligtvis att 1:an är en sorts tubastrea som heter Phyllangia. Den kommer med ibland med LS och kallas på engelska för "hidden cup coral"

letade liter snabbt bland google bilder och sklettet ser ut att vara identiskt med det jag har i karet så mkt möjligt du har rätt där.

Men är dom såhär små hela tiden eller växer den tills den är lika stor som en tubastrea elelr vad? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...