Gå till innehåll

helt ny på saltvatten


akan

Rekommenderade inlägg

Hej :),

Jag har nu haft sötvattenskar i något år snart, men suget börjar komma efter saltvatten. :ler:

Jag skulle vilja starta ett litet, men stabilt saltvattenskar, som ska kunna innehålla 2 eller fler clownfiskar med möjlighet att utöka med någon annan fisk, samt lite allmänt fint fluff på stenar (märks det att jag inte kan så mycket). :snurrig:

Jag skulle vilja veta vad man behöver, hur stort akvarium, och hur man får ett billigt startpaket för saltvatten :smiley9:

Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar

akan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det mesta kan du få svar på genom läsa böcker tex.

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1

+ här på guiden vilket rekommenderas innan man startar.

Tips på en bra artikel att börja med:

https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=133&Itemid=39

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förslag fish only:

Akvarium 100-150 liter ~ 2000 kr (akvarium, ramp, möbel)

Salt ~ 500

Saltmätare ~ 100

Korallsand ~ 400

Tester ~ 400 (ph, nitrit, nitrat)

Pump ~1000 (1 eller 2 pumpar á 1000 l/h)

Levande sten ~ 1500 (bra kvalité = trevliga djur & alger)

Hink, skrapa, småsaker ~ 200

Skummare + luftpump ~ 500

--------

6600 kr

Några fiskar, räkor, mm 1000 kr

Det sticker iväg fort. Ett begagnat med skaplig utrustning kan kanske sänka startkostnaden med någon/några tusenlappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack :)

jag har nu varit på biblioteket och lånat ett par saltvattensakvarieböcker som jag ska läsa när jag får tid. En sak som jag noterade i "Saltvattensakvariet för nybörjare" av Jan-Erik Kjeldsen är att det står att akvariet gärna ska stå ljust, på ett ställe med några timmars direkt sol. Varför ska man ha detta? I sötvatten så vill man undvika detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sötvatten drabbas man lätt av algproblem eftersom det är mindre disciplin på att hålla nere olika nerbrytningar i vattnet än i saltvattensvärlden. Med andra ord har ofta sötvattensakvarier en perfekt grogrund för framförallt grönalger.

Det bästa ljuset för ett korallrev är just solljuset och placerar du akvariet nära ett fönster får du lite "på köpet"... Med den starka belysning man gärna har i ett saltvattensakvarium skulle du få alger ändå om dina vattenvärden var fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...