Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej :),

Jag har nu haft sötvattenskar i något år snart, men suget börjar komma efter saltvatten. :ler:

Jag skulle vilja starta ett litet, men stabilt saltvattenskar, som ska kunna innehålla 2 eller fler clownfiskar med möjlighet att utöka med någon annan fisk, samt lite allmänt fint fluff på stenar (märks det att jag inte kan så mycket). :snurrig:

Jag skulle vilja veta vad man behöver, hur stort akvarium, och hur man får ett billigt startpaket för saltvatten :smiley9:

Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar

akan

Postat
  • Författare

tack :) får man fråga hur mycket ett billigt nybörjarpaket på 150-250 liter kan kosta? ett stabilt, men inte hightech eller för lowtech

Postat

Förslag fish only:

Akvarium 100-150 liter ~ 2000 kr (akvarium, ramp, möbel)

Salt ~ 500

Saltmätare ~ 100

Korallsand ~ 400

Tester ~ 400 (ph, nitrit, nitrat)

Pump ~1000 (1 eller 2 pumpar á 1000 l/h)

Levande sten ~ 1500 (bra kvalité = trevliga djur & alger)

Hink, skrapa, småsaker ~ 200

Skummare + luftpump ~ 500

--------

6600 kr

Några fiskar, räkor, mm 1000 kr

Det sticker iväg fort. Ett begagnat med skaplig utrustning kan kanske sänka startkostnaden med någon/några tusenlappar.

Postat

Exakt sådan kommer du att känna dig när dina första misstag blir verklighet.

Trots alla goda råd, böcker och tidningar.

Postat
  • Författare

är det värt det?

hur är det på blocket annars?

Postat

Bra fråga. Jag svara lätt ja, men det finns många som lägger ner också och jag antar att en del av dem svarar nej.

Postat

Japp. Starta försiktigt, i liten skala, glöm hightech (det är ingen förutsättning eller genväg), få fiskarna att leva och frodas genom omsorg och fördjupad kunskap. Den viktigaste egenskapen är tålamod.

Postat
  • Författare

Var kan man läsa mer om levande sten? har hört något om att det kan finnas djur som man inte vill ha i dem

Postat
  • Författare

hur är det förresten med ljus i saltvatten. det verkar vara t5/metallhallogen som gäller. Var kan man lära sig mer om det?

Postat
  • Författare

tack :)

jag har nu varit på biblioteket och lånat ett par saltvattensakvarieböcker som jag ska läsa när jag får tid. En sak som jag noterade i "Saltvattensakvariet för nybörjare" av Jan-Erik Kjeldsen är att det står att akvariet gärna ska stå ljust, på ett ställe med några timmars direkt sol. Varför ska man ha detta? I sötvatten så vill man undvika detta?

Postat
  • Författare
:död: märkte nyss att böckerna var från 70-80talet
Postat

I sötvatten drabbas man lätt av algproblem eftersom det är mindre disciplin på att hålla nere olika nerbrytningar i vattnet än i saltvattensvärlden. Med andra ord har ofta sötvattensakvarier en perfekt grogrund för framförallt grönalger.

Det bästa ljuset för ett korallrev är just solljuset och placerar du akvariet nära ett fönster får du lite "på köpet"... Med den starka belysning man gärna har i ett saltvattensakvarium skulle du få alger ändå om dina vattenvärden var fel.

Postat

Den första antydan till modern saltvattensteknik kom i början på 80 talet.

Böcker som är äldre än så gör du bäst i att undvika.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.