Draedon Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 hittade denna på Kjell & Co, verkar ju bra. En till påfyllning och en som överfyllningsskydd i huvudkaret (om durson skulle sättas igen tex.)NivåvaktVelleman K2639 Nivå: 3/5 Orolig för läckande vattenledningar, akvarium, etc ? 87-139 kan användas på 3 olika sätt: 1: Läsa av vattennivån via LED (låg/normal/hög). 2: använd reläet för att automatiskt starta en vattenpump så att vattennivån håller sig mellan låg och hög. 3: anslut en sirén över reläet. Drivspänning: 12-14Vdc / 100 mA. Reläets brytförmåga: 240V / 3 A max. Mått reläkort: 104 x 60 mm. Mått sensorkort: 104 x 25 mm.Men hur fn funkar en sån här? är det en byggsats eller vad?Kan någon diy-människa förklara för mig om detta skulle vara användbart och isf hur ? Citera
maca Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 troligen, men byt ut nivågivar kortet mot en av av nivåflotörerna som finns att köpa på Kjell & comen titta även på http://www.kjell.com/?item=87197&path= om du funderar på att användarelävarianten, kostar 39 sek den torde kunna gå att använda.Mattias Citera
dule Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Är det inte så att sensorkortet läggs på golvet och om det kommer vatten sluts "kretsen" och sparkar igång larmet? Kapacitansen över sensorn rör sig förmodligen med vattenmängden och på så sätt känns nivån av? Citera
maca Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 jo precis, därför skulle i alla fall jag bytt den mot en flotör i akvariet istället, som sluter/bryter när nivån dunstar och fyllspå. Citera
Draedon Postat 1 november 2006 Författare Postat 1 november 2006 väcker den här tråden igen... fick tag i två nivåflotörer idag. kan det vara något att använda? killen jag fick dem av hade haft dem till en diy-osmolator tidigare.funderar på om jag ska koppla en sån här till nivåvakten från kjell & co eller om det kan tänkas funka lika bra med classes skymningsrelä?ot: härliga signatur Mattias Citera
Draedon Postat 23 november 2006 Författare Postat 23 november 2006 väcker denna tråd igen.. hade en diskussion med min svärfar, som är elektriker, om den här lösningen. visst, det funkar.. men som det sagts tidigare så kan (även om det inte är allt för stor risk) man få 220v rakt i burken.så jag skrotade den här osmolatorn.... på inrådan av flera personer.har nu byggt mig en ny, med dupla nivåvakt som går över 24v relä så worst case scenario blir 24v i akvariet.. vilket inte är lika farligt återkommer med lite mer info och bilder! Citera
morphriz Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Hej, här är en sida som behandlar elsäkerheten. Kör med låg spänning i hela systemet mha en batteridriven luftpump: http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=29093Lösningen med luftpump tycker jag var snygg med. mvh Mattias Citera
Draedon Postat 23 november 2006 Författare Postat 23 november 2006 den där var smutt! hade jag inte redan byggt en hade jag nog övervägt den där lösningen... Citera
chrilleus Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Om du kör N genom flottören är chansen nada att du får 230v i burken, då är det bara doppvärmare och pumpar kvar som är "farliga" Citera
Draedon Postat 23 november 2006 Författare Postat 23 november 2006 är du helt säker på det chrille? vi pratade ju om det via pm... men svärfar var inte helt övertygad, nu är ju han extremt överbeskyddande.. eller, om jag får en kyss skiter han väl i.. men hans dotterdotter är ett annat kapitel Citera
chrilleus Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Jag är säker, nollan (N) är lika ofarlig som jorden (PE), men då gäller det att hålla reda på åt vilket håll stickproppen skall sitta! Citera
Robert Lennqvist Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Och just därför är konstruktionen potentiellt livsfarlig. Frågan har som sagt varit uppe tidigare. Jag jobbar med elsäkerhet och skulle själv aldrig komma på tanken att stoppa konstruktionen med skymningsreläet i tanken om jag inte är absolut säker på att skymningsreläet är konstruerat på ett säkert sätt. Vilket dom flesta billiga inte är.Även om risken kanske är liten för att det händer så är det nog så allvarligt OM det händer. Och det är oftast tillfälligheterna som skapar en olycka./Robban Citera
Draedon Postat 23 november 2006 Författare Postat 23 november 2006 ok... då lägger vi den diy-osmolatorn i lådan med delar för framtida dumheter.. har som sagt fått en diy-osmolator av min svärfar som går på 24v och med en dupla nivåvakt. känns mer säkert på alla sätt och vis. Citera
Robert Lennqvist Postat 23 november 2006 Postat 23 november 2006 Låter vettigt Jag blir lite uppjagad när jag läser om den där lösningen och att vissa p g a okunnskap inte tar farorna på allvar. Det sista vi behöver är ju en saltis mindre i sverige Citera
TomKa Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 har som sagt fått en diy-osmolator av min svärfar som går på 24v och med en dupla nivåvakt. känns mer säkert på alla sätt och vis.Har du någon ritning som du kan dela med dig av? Citera
Draedon Postat 13 december 2006 Författare Postat 13 december 2006 Har du någon ritning som du kan dela med dig av?tyvärr inte, det var inte jag som byggde den utan svärfar som sagt.. Citera
masse_86 Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Har haft en fundering angående nivåvakter. Hade man inte kunnat göra en nivåvakt som känner av vattentrycket. På så sätt behöver man inte ha några mekaniska nivåbrytare som kan sättas igen av saltavlagringar, sniglar, etc.Det som skulle behövas är en trycksensor som mäter det relativa trycket, ett rör som är nedsänkt i vattnet med en slang som går till sensorn. Någon elektronik som tolkar sensorns utsignaler. Med en sådan lösning får man en sensor där du i princip borde kunna ställa vattennivån med en knapptryckning och vad du vill ha som låg/normal/hög-nivå.En sådan lösning använde de på mitt fartyg, när jag låg i lumpen. Fast då satt den i svartvatten- och gråvattentankarna. Där skulle det inte funka med mekaniska sensorer pga "innehållet" i tankarna. Svartvatten=Allt som kommer från toastolarna och sånt som kan bära smitta. Gråvatten=Allt som kommer från alla andra avlopp från toaletter,duschar,byssan(köket). Citera
Xenia83 Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 De skulle säkert funka kanon, har för mig att vi hadde sådant att leka med i skolan till kopplat till en frekvensomformare för att hålla en konstant nivå uppe i en läckande cylinder. Men jag kan garrantera att det blir billigare att skicka efter en Nivåsensor med pump från andra sidan jordklotet. =) Citera
masse_86 Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Det är det säkert men jämfört med några kommerciella nivåkontrollers tror jag nog det hade varit billigare. En trycksensor ligger på en 150kr på elfa...och elfa är ju inte känt för att vara billiga. Elektroniken som behövs sen: en liten enchipsdator med en A/D, som sedan styr ett relä via en av sina utgångar, några tryckknappar, och lika kringelektronik för kraftförsörjning. Citera
Xenia83 Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Jo de är ju inte ett måste med frekvensomvnlaren, men en nödkrets som bryter nivån vid för högt vatten skulle ja inte köra utan. Citera
masse_86 Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Nej, det låter ju sunt...som jag ser det är största problemet att röret skulle släppa från fästanordningen, men om man gör så att det relativa trycket är 0 när nivån är normal, så betyder det att den blir negativ om nivån blir lägre och kontrollern fyller på vatten. Om t.ex röret skulle släppa från sin fästanordning kommer röret att sjunka av sin vikt eller lägga sig så att luften släpps ut och trycket kommer antingen att öka eller vara 0. I händelse att reläet skulle hänga sig. Kan man ju alltid programmera in en nödnivå i processorn och den aktiverar ett relä som är NC. Detta reläet seriekopplas med det första reläets utgång. På så sätt bryter man strömmen. Att två stycken relä skulle hänga sig samtidigt ju inte så sannolikt. Citera
stigigemla Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Det är lättare med en plåt på utsidan av det kärl du vill hålla nivån på. På plåten lägger du en växelspänning på några hundra kilohertz i serie med ett motstånd. Väljer du ett lämpligt motstånd och mäter spänningen på plåten sjunker den när vattnet stiger upp i höjd med plåten. Du bör kunna göra växelspänningen och mäta den med samma enchipsdator. Citera
masse_86 Postat 13 december 2006 Postat 13 december 2006 Hur fungerar det? Har det något med induktansen på plåten att göra? Citera
remne Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 Skulle man inte kunda använda en kapacitiv givare som denna ?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=130521.htmför att mäta vattennivån genom tex sumpens glas.. ? Kanske lite dyr... Men borde vara fullt möjligt att använda en sådan här givare. Så slipper man mekaniska prylar som går sönder.Kanske någon på guiden som testat någon givare som denna ? Citera
uffe2 Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 Jag tycker att ni som uttalar om hur man ska koppla in saker och ting på elnät,ska vara säkra på att det ni säger är rätt, för ni kan faktiskt äventyra andra människor, barn och djurs liv !Om man får glappkontakt på noll-ledaren till utrustningen, så blir noll-ledaren i utrustningen strömförande och absolut inte ofarlig.(i det här fallet så är det nivågivaren som blir strömförande)Gör du samma sak med GND (PE), så händer ingenting. (förutom att utrustningen blir ojordad)Fråga: Varför tror du att det finns tre ledare indraget i alla hus, om N och PE är lika "ofarliga" ?Jag fattar inte att folk vill spara 100:- (12 V relä+12V trafo) och sedan äventyra sin och andras säkerhet.Däremot så förstår jag dom som inte vet hur man gör och frågar andra hur man kan lösa problemet på ett billigt sätt.Jag skulle aldrig rekomendera någon att köra in "nollan" i karet,på komponenter som inte är godkända för ~230 V AC.Jag är säker, nollan (N) är lika ofarlig som jorden (PE), men då gäller det att hålla reda på åt vilket håll stickproppen skall sitta! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.