Gå till innehåll

Deltec eller Schuran?


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Har bestämt mig för att skaffa en kalkreaktor istället för att tillsätta TM bio-calcium liquid.

Har en burk på 250 liter och har sneglat på Deltecs PF509 och Schuran Pico.

Vilken av dessa rekomenderas främst?

Kan inte se att det går att ansluta Ph-elektrod till någon av dem. Funkar det lika bra utan att köra utan styrning och magnetventil?

Tacksam om någon vill dela med sig av sin erfarenhet.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med en DIY Deltec Pf600 kör inte med någon kotroller funkar kanon men har en Ph mätare i toppen på reaktorn. Det som är "svårt" är att ställa in allt med tillflöde av saltvatten och tillförseln av kolsyra (co2)

har man bara ställt in detta så "behövs" inte nån kontrollenhet

Ända som jag vet kör med en Schuran Pico är niclas på forumet

Vilket val är nog en smaksak.

Men jag tror att deltecen har en kabelgenomförning på toppen just för att koppla in en Ph elektrod

http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20PF509.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu är reaktorn inhandlad och igångkörd. Det blev en Deltec pf509. Har dock visat sig vara lite besvärligt att få flödet genom reaktorn att vara stabilt. Jag kör med hävert från huvudkaret via reaktorn ner i sumpen (har satt intaget några mm under ytan i breddavloppet för att undvika översvämning vid returpumpsstopp).

Jag ställer in dropphastigheten som jag vill ha den men efter några timmar/ett dygn så har den minskat avsevärd. Så ställer jag in igen...och så blir det samma visa. Kan det vara att jag har för dåligt tryck på inkommande vatten som gör det svårt att reglera?

Eller nån annan ide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är reaktorn inhandlad och igångkörd. Det blev en Deltec pf509. Har dock visat sig vara lite besvärligt att få flödet genom reaktorn att vara stabilt. Jag kör med hävert från huvudkaret via reaktorn ner i sumpen (har satt intaget några mm under ytan i breddavloppet för att undvika översvämning vid returpumpsstopp).

Jag ställer in dropphastigheten som jag vill ha den men efter några timmar/ett dygn så har den minskat avsevärd. Så ställer jag in igen...och så blir det samma visa. Kan det vara att jag har för dåligt tryck på inkommande vatten som gör det svårt att reglera?

Eller nån annan ide?

Jag tror att det är svårt att få ett stabilt, lågt flöde med hävert. Jag kör en liten Eheimpump 1046 (5W/ 300l/h) som jag tycker fungerar bra, tittar till flödet och får justera en aning någon gång ibland. Vill man ha ett helt stabilt flöde får man nog använda doserpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...