Gå till innehåll

Fragkar?


pimo

Rekommenderade inlägg

Har ett 100 liters kar som kommer bli tomt snart, funderar på att göra något roligt med det, och då kom jag på iden att göra ett fragkar av det.

Man behöver inte mycket ls om man bara kör koraller och sniglar väl?, 5 kg i "sumpen" borde väl räcka när det inte är någon belastning?

Vad ska man satsa på för belysning?, tänkte mig 4x36w t5, räcker det för att kunna ha lite lätta spser?

Övriga tips och förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enbart osmosvatten och koraller tillför ingen näring, alltså behövs ingen skummare då skummaren har en tendens att kunna skumma bort viktiga ämnen. kan det varit jod som skummas bort, eller var det nån annan?

Jo men du behöver lufta vattnet, en skummare hjälper till bra med det. Sen så kommer korallerna att avge slem och andra avfalsprodukter som du behöver skumma.

Spårämnen somskummas bort ersätter du ju med vatttenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då blir det såhär!

Miniflotor skummare

5 kg ls

150 w mh

Cirkulation på 4500 l/h totalt, för mycket?

Capote, du skrev ju att korallerna behöver lite näring för att växa bra, man kanske skulle kunna ha en eldräka eller liknande räka i karet så man har något att mata och får lite lite nitrat osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart de ska ha näring under en tillväxtfas. Bättre att svälta dem för mer färg när de är etablerade i den storlek du önskar. Tänk bara på att de är känsliga för flytt ett bra tag efter svälten.

Man ska väl aldrig svälta koraller, om man har lite näring i vattnet för att få fram färger på SPS:en så måste man mata dem på annat sätt. Man får mata dem med bakterier och/eller plankton som de får fånga med polyperna, som det fungerar ute på reven. Man kan ta vilket färgglatt ZeoVitkar som helst tillväxten avstannar aldrig, det är bara attt man bytt ut näringssoppan mot en mer naturlig diet. Svältande koraller tappar färgen så det är inget att sträva efter och till slut så dör de i TN.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har rätt. Jag var kanske lite grov i ordvalet. Det bästa är naturligtvis ett vatten fritt från näringsämnen och med matning med t.ex. plankton eller kanske bakterier i Zeo-världen. Det finns dock de som kör med näringsfritt vatten och ljus som enda energikälla under en period för att markera färg varefter de sakta ökar näringsvärdet i vattnet igen till förhållandevis låga nivåer. När den typen av koraller kommer ut för tidigt i handeln så är de förstås mycket känsliga för förändringar eftersom det är en "sjuk" korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också hört det men har aldrig fått något belägg för det, det är ju rätt synd om de sista de gör är att bryta ner korallen innan den skeppas. Men man ser en del tveksamma koraller i sändningarna, men man vet ej om det är transporten eller "toppning av färg" som är anledningen. Nu kommer vi långt ifrån ämnet, men jag brukar försöka att inte ta den mest färggranna korallen(sticker ut) om jag har flera av samma sort att välja av, för det går ej att avgöra om den är på väg att blekas eller vad som är anledningen till det vid en kort titt i affären(likväl som jag inte köper fiskar med annorlunda beteende).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...