Gå till innehåll

RO - boostpump


cougar

Rekommenderade inlägg

hej!

Jag saknar i min lägenhet både uttag för diskmaskin och tvättmaskin. Det är ett stort problem då jag vill kunna koppla in en reverseosmos för mitt kommande saltkar. Jag saknar dessutom både backventiler eller separata kallvattenkranar vilket gör att jag inte vågar koppla RO:n direkt på kranen. Det som kan hjälpa mig är en boostpump, tex sådan här:

https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/79_156/products_id/7564?osCsid=fd1354747bf1d5b8d7db4f1eba543f47

Har någon testat sådanhär och hur kopplar man den? suger den i en hink och så blåser den in i RO:n?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta dit en rörmockare som sätter ett T-kors på din kallvattenledning i badrummet. Det blir bättre. Och jag gissar att det inte kostar så speciellt mycket.

Kan inte uttala mig exakt om hur Boostpumpen fungerar, men som jag förstått det så används den vid för lågt vattentryck i ledningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren! jag skulle ju faktiskt kunna be hyresvärden eller rörmokaren fixa det.. nog enklast.

de flesta lägenheter och hus, ja bostäder över huvudtagaet, har dusch. Låter på dig som du bor i en grotta från stenåldern. *LER*

koppla bort duschslangen och koppla in osmosen där!

ställ in den på kallt vatten. ställer du den på ljummet så kommer dina grannar att frysa när de går i duschen då kallvattnet trycks över i varmvattenledningen.

som jag förstått det kommer kallvattnet gå baklänges in i varmvattenledningen eftersom jag inte har backventil i blandaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ställer du bara in blandaren på kallt vatten så är det stängt till varmvattenledningen och då kommer det inte gå in kallvatten i varmvattenröret

jag har sån där vanlig duschblandare med ett vred på med blått till rött. men jag tror inte det blir bara kallvatten ens på kallaste läget..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men skitsamma då!

låt grannarna frysa lite i duschen.

kör själv min osmos på svalt vatten, dvs inte helt kallt. visst trycks det in kallvatten i varmvattenröret med när grannarna spolat en stund kommer de få varmvatten.

det är ingen fara med grannarnas vatten iaf.

hehe okej, säger du det så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varning!

Om man kör för varmt vatten igenom osmosen kan mebranet gå sönder, 45° enligt aqua medic så använd aldrig varmvattenkranen utan bara kallvattenkranen även om man har ställt in temperaturen och sedan kopplar i vattnet till osmosen för risken är mycket stor att varmvattnet tar över och pressar tillbaka kallvattnet med följd att det bara går varmvatten igenom till slut och voila! membranet kass.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 till 6 bar är normalt vattenledningstryck. En ettgrepps - eller termostatblandare fungerar inte som vanligt när den har tryck på "utsidan" . Normala fastigheter har ingen extra pump för varmvattnet utan det drivs fram av kallvattentrycket in till varmvattenberedaren (eller värmeväxlaren om det är fjärrvärme).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 till 6 bar är normalt vattenledningstryck. En ettgrepps - eller termostatblandare fungerar inte som vanligt när den har tryck på "utsidan" . Normala fastigheter har ingen extra pump för varmvattnet utan det drivs fram av kallvattentrycket in till varmvattenberedaren (eller värmeväxlaren om det är fjärrvärme).

vad innebär det för mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv råkat ut för att en granne kopplade in diskmaskinen via blandaren.

Jag fick då pissljumet eller t.o.m. stundtals varmt vatten (40-45 grader) i kallvattenkranen.

Det blir så när trycket i kallvattenröret minskar för att jag öppnar kranen,

då trycks varmvattnet över till kallvattenledningen.

Jag fick stå och spola ut några hundra liter vatten varje gång jag ville ha

"kall"-vatten som var något svalare än pissljummet typ 15-20 grader.

Sedan slösar man bort stora mängder med varmvatten,

då det rinner ut samtidigt med kallvattnet ! ex när man spolar i toaletten

Det är ett oförsvarligt slöseri med energi, bara för att någon skiter i allt.

Jag kan ju acceptera att någon gör det av okunskap,

men absolut inte av någon som har "skita-i-allt-attityden".

Jag hoppas att fastighetsägaren skickar en räkning till dig på

varmvattnet som du har förbrukat !

Det blir snabbt 5 och 6 siffrigt belopp när varmvatten okontrollerat rinner bort....

Fastighetsägaren kan ju bara ta en gammal räkning på varmvattnet och jämföra med den nya.

Därefter är det bara att debitera dig för mellanskillnaden.

Det var en fastighetsägare som gjord detta för någon som spolade ljumet vatten på något djur i badkaret (tror att det var en varan, ödla eller likn.) och det blev inte billigt !!!

Tror att det finns en tråd om detta på SVG

men skitsamma då!

låt grannarna frysa lite i duschen.

kör själv min osmos på svalt vatten, dvs inte helt kallt. visst trycks det in kallvatten i varmvattenröret med när grannarna spolat en stund kommer de få varmvatten.

det är ingen fara med grannarnas vatten iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tejpa en självhäftande termometer på varmvattenledningen så långt från blandaren du kan men på metallröret och kolla vad den visar.

Sätt blandaren på kallt och starta vattnet till osmosen.

Om temometern visar mindre nu läcker det kallvatten in i varmvattensystemet.

Visar den litet mer läcker det varmvatten genom blandaren till osmosen.

Visar den över 40 grader läcker det varmvatten in i kallvattensystemet. (Bakterierisk för kallvattnet i hela fastigheten). Och då kan det lika gärna börja rinna åt andra hållet och förstöra osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta räcker inte riktigt, man måste även testa när grannen öppnar ena eller andra kranen (kall resp varmvattenskranen), för det är då som du får dom stora tryckskillnaderna.

Genomströmmningen beror på skillnaden i vattentrycket mellan kall och varmvattnet

och även på hur mycket man har öppnat blandaren.

Tejpa en självhäftande termometer på varmvattenledningen så långt från blandaren du kan men på metallröret och kolla vad den visar.

Sätt blandaren på kallt och starta vattnet till osmosen.

Om temometern visar mindre nu läcker det kallvatten in i varmvattensystemet.

Visar den litet mer läcker det varmvatten genom blandaren till osmosen.

Visar den över 40 grader läcker det varmvatten in i kallvattensystemet. (Bakterierisk för kallvattnet i hela fastigheten). Och då kan det lika gärna börja rinna åt andra hållet och förstöra osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...