Gå till innehåll

Bygga överrining av skummarkopp till extern behållare (MC500)


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ngn som har byggt om skummare så innehållet i skummarekoppen sammlas i extern behållare?

Finns på en del skummare, men jag har Deltec MC500

http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20Multi-Compact%20MC500.pdf

som enbart har ett lufthål i skummarekoppens ovansida.

Funderade på om man kan borra och sätta slang på sidan? det så det rinner över ner i tex pet flaska. Så man ej behöver tömma skummarkoppen lika ofta om man är tex på semester.

Så ngn som gjort ngt likanande?

Om man borrar i Deltecs kopp, fungerar det lika bra med den genomskinliga som svarta plasten?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil,

låter som en bra ide.

med skruvkoppling, menar du typ vanlig genomföring eller vad använde du där?

har du ngn länk eller ngt om andra som byggt?

funderar på minsta hål man kan ha för det ej ska sätta igen mm, min skummar kopp på MC500 är mindre än din APF600, så mindre 'plats'.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja var det jag tänkte på, därför undrar vilken dimension som man kan ha som minsta utan det sätter igen.

Hur fungerar spolningen - finns det ngn automatisk variant av det?, om inte försvinner lite av poängen med allt.

Min ide är att rengöra den manuellt, men istället för som typ nu var 3:e dag, så kanske det klarar sig 1 vecka. Så man kan se det som jag bygger enabrt större kopp, vilket förlänger tiden mellan varje rengöring.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sånnhär skruvkoppling VerschraubAG.jpg

Man bara borrar ett hål och limmar den. Sen det med spolning hade jag faktiskt tänkt att när man tömt koppen på skit, kan man bara hälla i några liter vanligt vatten och låta det skjöla ut skiten. Men du kommer behöva rengöra stigarröret minst varannan vecka ändå, så då kan du rengöra koppen och röret/slangnen med :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tack för infon Emil.

Då blir det som jag tänkt med 'spolningen' att den blir manuel en del av vanlig rengörng av koppen. Så allt bara är en utbyggnad av koppens storlek. Min MC500 är ej som APF'n med stigarör, och behöver rengöras varanan vecka (kört 1 månad utan problem) men den behöver regelbunden underhållning ändå - har det i min rengöringsrutin för varje månad.

Hade tänkt ha typ 1l pet flaska som extern behållare, och placera den i sumpen så det ej kan svämma över utanför det slutna systemet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ut från mina skummare har jag i dag 25 mm plexirör (19 inuti) och det sätter igen på två månader en del. En 25 mm slang skulle nog gå bra om man sköljer från duschen eller liknande ibland. Jag använder en flaskborste.

tack för infon Stig. röret du har ut från skummaren är bara limmat?, ingen skruvgenomföring? om limat, vad använde du för lim för fästa mot skummaren? typ tangit, epoxi?

Ngn rekommendation om man ska sätta röret 'högt' eller 'lågt' i skummarenkoppen?

tänkte på själa att ha det högt, så det blir mera fallhöjd + framföralt tyngre partiklar ligger mer mot botten kvar i skummarkoppen som annars kan sätta igen avrinningen fortare.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tack för infon Emil.

Då blir det som jag tänkt med 'spolningen' att den blir manuel en del av vanlig rengörng av koppen. Så allt bara är en utbyggnad av koppens storlek. Min MC500 är ej som APF'n med stigarör, och behöver rengöras varanan vecka (kört 1 månad utan problem) men den behöver regelbunden underhållning ändå - har det i min rengöringsrutin för varje månad.

Hade tänkt ha typ 1l pet flaska som extern behållare, och placera den i sumpen så det ej kan svämma över utanför det slutna systemet.

~Henrik

Låter bra :)

Så som du säger med petflaskan är bra, men jag kommer bara öppna kranen när jag ser koppen börjar bli full och på detta sätta bara tömma det i en spann, sen bara skjölja genom med 3 liter vatten och stänga igen. Men precis som du säger ska man på semester är det skitbra, bara öppna kranen, ställa en spann på golvet och en slang imellan, och ingen behöver tömma skummarkoppen på den tiden man är borta. Mycket enkelt gjort och mycket praktiskt :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då förstår jag hur du kommer använda det, istälet för ta av skummarkoppen spola ner det i ngn behållare.

jag är ute efter långre intervall mellan tömmningarna av koppen, som vi semester mm som du skrev. Men lösningen funkar till båda syftena.

Återstår bara hur praktiskt man kan lösa det, har inga genomföringar kvar hemma med pvc som jag funderar på att limma dit igenom koppen och koppla på slang direkt, får se hur Stig löste sitt med limmningen först, då jag ej är 100% säker på materialet i skummarkoppen mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utnyttjar hävertprincipen för att automatiskt tömma min skummarkopp.

Fördelen med detta är att jag ser exakt hur mycket skit-vatten som skummas ut ur karet, vilket man inte gör om man bara sätter i hål i botten på skummarkoppen.

Skit-vatten kör jag direkt ner i avloppet.

Det fungerar klockrent och jag kan helt klart rekomendera detta.

Jäkligt skönt att slippa springa och kolla skummarkoppen titt som tätt.

Dock så bör man rengöra skummarkoppen med 2-4 veckors intervall.

DYI

===

Så här gör man det hela:

1) Mät avståndet mellan skummarkoppens botten och skummarrörets top.

2) Borra ett 6 mm hål i skummarkoppen, på ett avstånd på ca 75% av ovanstående avstånd ifrån botten på skummarkoppen.

3) För in ett böjt 6/4 mm PVC rör och limma fast det.

Röret ska vara ca 4 mm från botten på skummarkoppen och

sticka ut ca 30 mm ut ifrån skummarkoppen för anslutning av slang.

4) Anslut en slang på PVC röret och led detta vatten till en bytta eller till avloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...