BAminoff Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Plötsligt sticker det upp tentakler ur min caulastrea på dagen.Nej det är inte möjligt sitter där och glor som ett fån ett tag. F-n glasros, karets enda synliga glasros sticker upp mitt i caulastrean. Vad göra, vem tar död på vem?Vill ha caulastrean kvar . Känns inte bra att bråka med den.Vad hade ni gjort.MVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 jag hade kört med joes juice, dödar majano/aiptasia direkt och jag har inte sett några negativa effekter på koraller. utrotade bla 3-4 glasrosor som växte runt en montipora och 4-5(!!) som nästan växte över en acropora. glasrosorna dog och korallerna lever och frodas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Jag kan rekommendera att bara köra en spruta med kokhett vatten.Tricket är att inte tveka, och att trycka till när glasrosen drar sig in i sin håla.Det brukar komma ut en "snorloska" som kvittens på att man träffat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BAminoff Postat 4 november 2006 Författare Dela Postat 4 november 2006 Caulastrean skymmer den delen av glasrosen som jag ska sticka sprutan i .Petar jag på korallen så att den ska dra ihop sig så försvinner glasrosen i sin håla så ser jag inte var jag ska sticka.Hur gör jag?Vem tar död på vem?MVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 testa en pepparmintsräka (lysmata wurdemanni) annars om du inte kommer åt den själv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BAminoff Postat 4 november 2006 Författare Dela Postat 4 november 2006 Är dom revsäkra(pepparmintsräkor).Bra förslag skoj köpa nåt nytt.MVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
denuo Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Jag har också dödat några glasrosor och majanos med "Joes Juice" och det har gått mkt bra! Testade med kokande vatten med lite citron i först men det kan vara svårt att pricka rätt i aset. Med Joes Juice käkar den först lite av det innan den drar ihop sig... sen kan man trycka i lite extra efteråt =) Ingen av de jag dödat med denna metod har kommit tillbaka iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Är dom revsäkra(pepparmintsräkor).Bra förslag skoj köpa nåt nytt.MVH BAJapp dom ska vara revsäkra, dock såg jag i en tråd nyligen att Lasse hade haft en som noppade på en Euphylia. Men min lilla räka har inte rört något annat än mat och glasrosor. Den är rätt skygg, så förvänta dig inte att få se den speciellt ofta, väldigt hemlig räka Min är enbart framme när det vankas mat.Jag har också dödat några glasrosor och majanos med "Joes Juice" och det har gått mkt bra! Testade med kokande vatten med lite citron i först men det kan vara svårt att pricka rätt i aset. Med Joes Juice käkar den först lite av det innan den drar ihop sig... sen kan man trycka i lite extra efteråt =) Ingen av de jag dödat med denna metod har kommit tillbaka iafInstämmer! Joes Juice är faktiskt kanon, var lite skeptiskt först till det (dödar glasrosor, påverkar inte koraller = för bra för att vara sant) men det funkar verkligen superbra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Revsäker eller inte? Jag vet inte men jag tror att det kan ha och göra med hur mycket man matar. Matar man ordentligt så tar räkan det som är bekvämast och tappar troligtvis intresset för annat. För att få min att börja äta glasrosor överhuvudtaget så fick jag svälta den i tre dagar först. Sedan matar jag ytterst lite i karet vilket troligtvis får räkan att vara hungrig och därmed välja att gå på andrahandsvalet -mina koraller. Jag tror matningen också påverkar folks erfarenhet av dessa räkor. Matar man bra så "skiter" de i glasrosor och annat.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BAminoff Postat 30 januari 2007 Författare Dela Postat 30 januari 2007 Jag gjorde ingenting och plötsligt var glasrosen borta. Bra va.MVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 30 januari 2007 Dela Postat 30 januari 2007 Wurdemanni räknas som revsäker, däremot förväxlas den ofta av misstag/okunnighet med Uretai/durbaniensis vilken inte är revsäker (men kanske tar glasrosor i alla fall) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.