Gå till innehåll

Live or let die?


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Plötsligt sticker det upp tentakler ur min caulastrea på dagen.

Nej det är inte möjligt sitter där och glor som ett fån ett tag. F-n glasros, karets enda synliga glasros sticker upp mitt i caulastrean. Vad göra, vem tar död på vem?

Vill ha caulastrean kvar . Känns inte bra att bråka med den.

Vad hade ni gjort.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade kört med joes juice, dödar majano/aiptasia direkt och jag har inte sett några negativa effekter på koraller. utrotade bla 3-4 glasrosor som växte runt en montipora och 4-5(!!) som nästan växte över en acropora. glasrosorna dog och korallerna lever och frodas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också dödat några glasrosor och majanos med "Joes Juice" och det har gått mkt bra! Testade med kokande vatten med lite citron i först men det kan vara svårt att pricka rätt i aset. Med Joes Juice käkar den först lite av det innan den drar ihop sig... sen kan man trycka i lite extra efteråt =) Ingen av de jag dödat med denna metod har kommit tillbaka iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är dom revsäkra(pepparmintsräkor).

Bra förslag skoj köpa nåt nytt.

MVH BA

Japp dom ska vara revsäkra, dock såg jag i en tråd nyligen att Lasse hade haft en som noppade på en Euphylia. Men min lilla räka har inte rört något annat än mat och glasrosor. Den är rätt skygg, så förvänta dig inte att få se den speciellt ofta, väldigt hemlig räka ;) Min är enbart framme när det vankas mat.

Jag har också dödat några glasrosor och majanos med "Joes Juice" och det har gått mkt bra! Testade med kokande vatten med lite citron i först men det kan vara svårt att pricka rätt i aset. Med Joes Juice käkar den först lite av det innan den drar ihop sig... sen kan man trycka i lite extra efteråt =) Ingen av de jag dödat med denna metod har kommit tillbaka iaf

Instämmer! Joes Juice är faktiskt kanon, var lite skeptiskt först till det (dödar glasrosor, påverkar inte koraller = för bra för att vara sant) men det funkar verkligen superbra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Revsäker eller inte? Jag vet inte men jag tror att det kan ha och göra med hur mycket man matar. Matar man ordentligt så tar räkan det som är bekvämast och tappar troligtvis intresset för annat. För att få min att börja äta glasrosor överhuvudtaget så fick jag svälta den i tre dagar först. Sedan matar jag ytterst lite i karet vilket troligtvis får räkan att vara hungrig och därmed välja att gå på andrahandsvalet -mina koraller. Jag tror matningen också påverkar folks erfarenhet av dessa räkor. Matar man bra så "skiter" de i glasrosor och annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...