Gå till innehåll

Dully - Dules Molly


dule

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Mattias! Det är ju faktiskt förhålandevis billigt oxå. Tank + ställ = 1500:- Ny pump: 250:- (Typ MaxiJet 1000L/H) 1 värmare 150:- Om du inte kör några stenkoraller du kanske klarar dig med den inbyggda belysningen 1x24W 6500K? För den delen kostar en del. Jag kör med 4x36W som kostade 4x150:- = 600:- för lampor + 600:- för ballaster + 100:- för hållare + lite arbete.

Summa med standardbelysning:

Kar: 900

Bänk: 600

Pump: 250

Värmare: 150

Ca: 2000:- alt. 3500:- med min typ av belysning.

Sedan tilkommer allt levande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias! Det är ju faktiskt förhålandevis billigt oxå. Tank + ställ = 1500:- Ny pump: 250:- (Typ MaxiJet 1000L/H) 1 värmare 150:- Om du inte kör några stenkoraller du kanske klarar dig med den inbyggda belysningen 1x24W 6500K? För den delen kostar en del. Jag kör med 4x36W som kostade 4x150:- = 600:- för lampor + 600:- för ballaster + 100:- för hållare + lite arbete.

Summa med standardbelysning:

Kar: 900

Bänk: 600

Pump: 250

Värmare: 150

Ca: 2000:- alt. 3500:- med min typ av belysning.

Sedan tilkommer allt levande...

Var hittar du sådana priser?? I Uppsala kostar en Aquatic Nature Evolution 1 cirka 1800 kr, bara burken utan bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e skit smidigt att beställa från PWSS, Patrik e en riktigt skön snubbe som gärna hjälper till om du frågar & vill ha tips.

Han levererar till Uppsala varannan vecka och man möter upp honom utanför Biltema.

Å fasen,, låter ju verkligen lovande! Tack för infot, kollade inte så noga på pwss.se tidigare, men har nu upptäckt massa bra grejer där och till bra pris. Tack tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Dusan. Hur upplever du din starka belysning (dubbelt det jag tyckte var bra i mitt Molly)?

MVH Lasse

*Bump*

Jag skulle också vilja få svar på detta. Jag fick nämligen precis samma bruna slemtrådalger som du Dule beskriver strax efter att jag installerat en 70 watts MH över mitt lilla nano. De "algerna" stinker faktiskt, riktigt äckliga (säker någon form av cyano)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta dröjsmålet var bortrest en stud.

Belysningen är OK, dock lite åt det röda hållet som det diskuterades tidigt i tråden. Tyvär så saknar jag MH glitret HELT klart!

Dem bruna algerna börjar sakta försvinna. Vet inte riktigt vad det berodde på...

Några intressanta saker för er som är alg fantaster att bita i:

1. Jag sög ut 2-3mm sand från botten.

2. Tog bort en strumpa med aktivtkol.

3. La in en strumpa med lite zeolit i bara för att prova vad som händer.

Resultat:

Vattnet har blivit MYCKET klarare men problem med dinoflagellater/cyano?

Kan avsaknande av kol vara orsaken, eller mindre sand som störde balansen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Väcker upp en gammal tråd.. Tänkte höra hur kraftig avdunstning du hade när du körde på med 4x37w. Tänkte köra igång ett liknande snart men undrar om man ska fundera på autopåfyllning m.m redan innan då jag ibland kommer vara borta från karet 2-3 dagar i stöten. Är det kraftig avdunstning blir ju salthalten ganska snabbt för hög antar jag.

/ Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra hur kraftig avdunstning du hade när du körde på med 4x37w.

/ Robban

Nu kör jag iofs bara med 2*37w och mina problem är inte avdunstningen som är ca en cup (2,5 dec) per dag, utan värmen. Om du skall köra en nanokub med huven på och 4*37 kommer du DEFENITIVT att behöva kylning eller att montera in nya feta fläktar.

mitt kar är uppe i 28.5 med lilla locket öppet och en ambient temp på 25 som det varit de senaste dagarna (svart plåttak).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...