Illustratören Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Snyggt Dusan! En sån där tank vore trevligt att ha på jobbet, skulle nog uppskattas av kollegor och gäster.
dule Postat 7 februari 2007 Författare Postat 7 februari 2007 Tack Mattias! Det är ju faktiskt förhålandevis billigt oxå. Tank + ställ = 1500:- Ny pump: 250:- (Typ MaxiJet 1000L/H) 1 värmare 150:- Om du inte kör några stenkoraller du kanske klarar dig med den inbyggda belysningen 1x24W 6500K? För den delen kostar en del. Jag kör med 4x36W som kostade 4x150:- = 600:- för lampor + 600:- för ballaster + 100:- för hållare + lite arbete. Summa med standardbelysning:Kar: 900Bänk: 600Pump: 250Värmare: 150Ca: 2000:- alt. 3500:- med min typ av belysning.Sedan tilkommer allt levande...
Karoline Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Karr_barro jag kan pasa på att fråga er som har lite mera erfarenhet, den ensamma hästen på bilden är en hona eller hur? Magen viker av tvärt...Japp det är en hona./Karro
Illustratören Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Om de här med salt är så kul som jag tror så kommer det garanterat hamna en sån här liten burk på skrivbordet på jobbe.Tack för pris infon, den va kanon!
Lasse Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Snyggt Dusan. Hur upplever du din starka belysning (dubbelt det jag tyckte var bra i mitt Molly)?MVH Lasse
PatriksS Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Tack Mattias! Det är ju faktiskt förhålandevis billigt oxå. Tank + ställ = 1500:- Ny pump: 250:- (Typ MaxiJet 1000L/H) 1 värmare 150:- Om du inte kör några stenkoraller du kanske klarar dig med den inbyggda belysningen 1x24W 6500K? För den delen kostar en del. Jag kör med 4x36W som kostade 4x150:- = 600:- för lampor + 600:- för ballaster + 100:- för hållare + lite arbete. Summa med standardbelysning:Kar: 900Bänk: 600Pump: 250Värmare: 150Ca: 2000:- alt. 3500:- med min typ av belysning.Sedan tilkommer allt levande...Var hittar du sådana priser?? I Uppsala kostar en Aquatic Nature Evolution 1 cirka 1800 kr, bara burken utan bänken.
Illustratören Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 De e skit smidigt att beställa från PWSS, Patrik e en riktigt skön snubbe som gärna hjälper till om du frågar & vill ha tips.Han levererar till Uppsala varannan vecka och man möter upp honom utanför Biltema.
Laggeman Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Ja, den där turen de kör är ju guld för de som bor någorlunda nära sträckan. Väntar bara på att de ska börja köra söderut också .
PatriksS Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 De e skit smidigt att beställa från PWSS, Patrik e en riktigt skön snubbe som gärna hjälper till om du frågar & vill ha tips.Han levererar till Uppsala varannan vecka och man möter upp honom utanför Biltema.Å fasen,, låter ju verkligen lovande! Tack för infot, kollade inte så noga på pwss.se tidigare, men har nu upptäckt massa bra grejer där och till bra pris. Tack tack!
PatriksS Postat 13 februari 2007 Postat 13 februari 2007 Snyggt Dusan. Hur upplever du din starka belysning (dubbelt det jag tyckte var bra i mitt Molly)?MVH Lasse*Bump*Jag skulle också vilja få svar på detta. Jag fick nämligen precis samma bruna slemtrådalger som du Dule beskriver strax efter att jag installerat en 70 watts MH över mitt lilla nano. De "algerna" stinker faktiskt, riktigt äckliga (säker någon form av cyano)!
dule Postat 16 februari 2007 Författare Postat 16 februari 2007 Ursäkta dröjsmålet var bortrest en stud.Belysningen är OK, dock lite åt det röda hållet som det diskuterades tidigt i tråden. Tyvär så saknar jag MH glitret HELT klart! Dem bruna algerna börjar sakta försvinna. Vet inte riktigt vad det berodde på...Några intressanta saker för er som är alg fantaster att bita i:1. Jag sög ut 2-3mm sand från botten.2. Tog bort en strumpa med aktivtkol.3. La in en strumpa med lite zeolit i bara för att prova vad som händer.Resultat:Vattnet har blivit MYCKET klarare men problem med dinoflagellater/cyano?Kan avsaknande av kol vara orsaken, eller mindre sand som störde balansen??
Scooby_doo Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 ej algfantast,,, men kanske nitrahalten gick ner med zeolit vilket kan gynna Cyano.samt fick ut en del skräp när du tog bort en del sand.~Henrik
R.Lobster Postat 28 april 2007 Postat 28 april 2007 Väcker upp en gammal tråd.. Tänkte höra hur kraftig avdunstning du hade när du körde på med 4x37w. Tänkte köra igång ett liknande snart men undrar om man ska fundera på autopåfyllning m.m redan innan då jag ibland kommer vara borta från karet 2-3 dagar i stöten. Är det kraftig avdunstning blir ju salthalten ganska snabbt för hög antar jag./ Robban
skjortan Postat 28 april 2007 Postat 28 april 2007 Tänkte höra hur kraftig avdunstning du hade när du körde på med 4x37w. / RobbanNu kör jag iofs bara med 2*37w och mina problem är inte avdunstningen som är ca en cup (2,5 dec) per dag, utan värmen. Om du skall köra en nanokub med huven på och 4*37 kommer du DEFENITIVT att behöva kylning eller att montera in nya feta fläktar. mitt kar är uppe i 28.5 med lilla locket öppet och en ambient temp på 25 som det varit de senaste dagarna (svart plåttak).
Rekommenderade inlägg