Gå till innehåll

Magnesiumhalt på 675 mg/lit


Klas

Rekommenderade inlägg

Vad säger ni? Har någon haft problem med konstiga värden uppmätta med Salifert?

Jag testade mitt vatten för första gången sedan en nystart (flytt) och fick 675 mg/lit! Tyckte det var väldigt konstigt. Testade även nyblandat vatten (Crystal Sea-salt) och fick även då 675...

Jag har använt Saliferts tester i många år och vet hur man läser av dem (jag vet att en del vänder på skalan), så det är inte felet.

Resonemanget:

Antingen är det fel på saltet, eller på mätningen.

Mätningsfelet kan bero på mig eller testet.

Har lusläst bruksanvisningen och tycker nog att jag gör rätt. Alltså testet!

...eller saltet. Crystal Sea är ju välrenommerat, men kan saltet påverkas av lagring under några år? (Mitt salt har några år på nacken, men paketen är obrutna och saltet "ser" fräscht ut.)

För info är Kalcium=450 mg/lit, och KH=10,0.

Klart jag kan testa med annat salt eller hos någon annans akvarium, men jag har inte tillgång på någotdera på ett tag...

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej detta salt menar jag...

http://www.brooklands.co.nz/article/112.htm

Självklart är det inte fel på saltet som sådant, möjligen denna batch eller att det åldrats.

Närmaste saltbutik 13 mil... men visst det är nog bara att testa annat salt eller hos annan akvarist. Jag tror det är testen det är fel på, tänkte bara höra om andra har erfarenheter av taskiga Mg-tester (vet att det är ett lite knepigt test att få till rent kemiskt)

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en kalkreaktor så kan man lägga i en näve dolomitkross som är mycket Mg rikt och kommer att höja värdena (om de nu är låga). Det finns i Tyskland även spec. formuleringar avsedda för reaktorer.

Men som sagt med så högt KH tror jag vad jag vill om Saliferts tester som har orättvist blivit uppblåsta i jämförelse med andra fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Ingvar!

Jag har redan kanske en halvliter Dolomit (antar att det är det, köpt av Korallen-zucht, för just det ändamålet).

Har testat vidare sedan sist. För en vecka sedan: Akvariet: 825, Vatten från Korallrevet i Södertälje (från en påse nya fiskar) 1050.

Testade igen igår (vid vattenbyte): Akvariet: 750, nytt vatten: 750...

Jag kan tänka mig att testet är så dåligt som jag anar, men att CS-saltet är lite lågt på Mg (KH + kalcium-värdena pekar ju mot högre Mg än 750 i alla fall).

Bara att undersöka vidare m.a.o. (nytt test, testa annat vatten osv.)

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förståss mätt salthalten på alla sampel, och (tvärtom vad jag trodde) så är inte fallet. Jag trodde också att fiskvattnet skulle vara lägre i salthalt, men det var det inte, 1.024 mätt med refraktometer.

Men Stig, du är väl gammal kemilärare..? Hur funkar dolomiten? löser den ut vid lägre pH än kalkstenarna i reaktorn? Säg att jag har 1/5 dolomit i reaktorn (enligt rekommendation), varför skulle just Mg lösas ut? Jag menar, eftersom Ca-halten är normalt 1/3 av Mg-halten, och Mg väger väl hälften av Ca, så skulle det ju behövas lösas ut MASSOR med Mg i förhållande till Ca, för att kunna kompensera upp Mg-värdet m.h.a. dolomit i reaktor. Eller bygger detta på att Ca hela tiden förbrukas i större takt än Mg av koraller/kalkalger?

Slutsaten är väl att dolomit i reaktorn knappast kan användas för att höja ett Mg-värde speciellt mycket (om jag inte lägger i nästan bara dolomit i reaktorn)..? Eller löses dolomiten lättare än kalciumkarbonaten (jag har korallbitar, aragonit eller kalcit vette 17), så det funkar därför?

En fråga till: Hur mycket Magnesiumklorid (i lösning som normalt är tillgänglig som kemikalie) skulle gå åt för att kompensera den låga Mg-halten i det nyblandade saltvattnet?

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag är ingen kemilärare men jag har läst litet kemi en gång i tiden.

Vad som löses i kalkreaktorn beror på CO2 mängd, cirkulationen i den, blandningen i substratet och i viss mån av vad finns redan i vattnet. Vi ligger nära löslighetsgränsen både för kalcium och magnesium så innehållet i vattnet kan nog betyda ganska mycket för vad som löser sig.

Vanlig Magnesiumklorid som pulver innehåller ungefär 12% Magnesium och lösningen brukar innehålla 50 - 70% av detta. Magnesiumkarbonat innehåller ungefär 29% Magnesium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...