Gå till innehåll

halten av Ca,Mg i Reef Crystal salt?någon som har testat?


gesi

Rekommenderade inlägg

I Ballingmetoden tillsätter man kalciumklorid för att ersätta den kalk (kalciumkarbonat) som korallerna tar upp. Dessutom binder korallerna magnesiumkarbonat i skelettet. Man får brist på karbonat som man höjer med natriumbikarbonat. Men genom detta får man natrium + klorid = vanligt salt. För att inte salthalten skall bli för hög ersätter vi litet saltvatten med osmosvatten. För att vattnets proportioner skall stämma efter detta tillsätter vi magnesium form av magnesiumklorid och Nacl fritt havssalt.

Men nu innehåller vattnet för litet sulfat och för att också detta skall stämma ersätter vi en del av magnesiumkloriden med magnesiumsulfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tempen spelar ju ingen roll om du har kompenserat vid räkningen..jag tänkte bara att vid samma mängd tillsätt salt blir halten mindre vid högre temp..

men det har du tänkt på förstod jag..

som jag oxå tycke: balling = jobb...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea har kommit med ett nytt salt som heter coral pro. vid 1.023 har den 450 i kalcium.

1.025 ger 480 i kalcium. denna verkar lovande, alltså bättre än pro reef som jag har nu.

men om pro reef är likvärdigt med reef crystals så måste det betyda att red sea's nya coral pro är optimalt.

med tanke på magnesiumen så behövs det väl en viss mängd för att kunna lösa sådana mängder kalk, vilket också skulle innebära att magnesiumnivån är hög.

eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...