Gå till innehåll

Vill ni hjälpa mig att starta upp mitt akvarium?


krickolina74

Rekommenderade inlägg

Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter.

Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade.....:) Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt :)...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta reda på en mentor dvs nån i Falun som har ett kar och kunskap.

MVH BA

det finns ingen, jag har letat ;)

SvG funkar dock utmärkt som substitut.

Ett första tips, lita inte på killarna på djuraffären i Falun.. dom har noll koll, och det syns på deras saltburkar som ser ut som algsoppa 1 och 2 med halvdöda fiskar.

Vad du behöver för en enkel setup för att hålla enklare djur:

*Akvarium (doh!)

*Cirkulationspumpar,krävs mycket er i salt än i sött

*Skummare (jag kanske har en beg till salu snart, jobbar i falun ;) )

*Belysning MH/T5.. ska du ha koraller så lär du försöka hålla 1w/liter. fiskar klarar sig med en glödlampa :)

Fråga på om det är saker du undrar över, men fråga inte på djuraffären i falun.. jag har absolut NOLL förtroende för dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta reda på en mentor dvs nån i Falun som har ett kar och kunskap.

MVH BA

Mentor är toppen att ha en! Och det är väll inte så långt till Leksand där det finns minst 2 saltvattensakvarister varav en redan uttalat sig i denna tråden. Han jobbar dessutom i Falun.

Sedan tycker jag du ska läsa MASSOR!!!!!!!! Det är värt att köpa någon/några böcker. Jag rekomenderar till exempel gärna Daniel Knops bok som finns under produktguiden. Sedan läser du andras trådar här på guiden och då gärna någon som har ett liknade kar som du tänkt ha. Därefter frågar du vart efter du inte fattar.

Vad har du för tankar på ditt kar? Storlek? Fiskar? Koraller? Berätta så får du tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra svar :) Mitt kar är ett hörn akv. 95 x 95 x 130 o höjden ca 40 så det är ca 180 liter. har läst några böcker hitills o på bibblan så ska dom beställa hem en ny bok som kom ut 2006 så jag väntar.... Jag har kollat runt på fiskar och alla är ju så ooootroligt fina men den som jag fattat mest tycke för är clownfisken o koraller vill jag naturligtvis ha :)

En mentor låter toppen o Leksand ligger verkligen inte långt bort :)

Tack Tack från Christine

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...