Gå till innehåll

Oops, nitrat i nystartat burk (1 månad)


oveb

Rekommenderade inlägg

Jag har en nystartad burk som jag har lite undringar om :

Fosfatet känns det som jag har börjat få kontroll på (sjunkt ifrån 0,5ppm till 0,25 med Rowaphos (sponge)...

Nu har nitratet skjutit i höjden (ca 50ppm) och jag har lite undringar !

1. Om nitratet går upp så känns det som om risken för nitrit har minskat, för det går väl inte att ha nitrat utan att det tidigare varit ammonium/nitrit ???

2. Skall jag bekämpa det med nollnitrat el alkohol eller går det att "vänta ut" ?? Det bubblar lite om LS'en och det skulle ju kunna vara kvävgas...

Jag kör för närvarande med några timmars T5-ljus och burken tuffar på utan några stora förändringar, det växer en del kalkalger och det känns ju positivt.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är nog ganska normalt i nystart,lite vodka kan nog skynda på processen,jag fick själv en krash med höga värden i mitt stora,efter att det varit igång 3 månader,men jag plockade ner nitraten med vodka på 1,5 månad.då gav nitrattestet fullt utslag från

början,nu ligger jag på 5 ungefär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade bytt lite vatten och sedan låtit det gå av sig själv.

ja det är nog lika bra,att jag körde vodka var för att jag ville rädda det som levde,otroligt att tex e fragg av montipora såg helt död ut,men började växa

när värdena rättat till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vänta ut tills nitraten försvinner av sig själv. (1-3 månader)

Fosfaten får man driva ut fosfat-remover.

Samtidigt kör du med vattenbyten.

typ 10 % i veckan tills värden är på en önskvärd nivå.

Har du bråttom så kör med större vattenbyten.

(troligen har du fått en massa nitrat och fosfater med ls eller reef-keramic)

Jag har en nystartad burk som jag har lite undringar om :

Fosfatet känns det som jag har börjat få kontroll på (sjunkt ifrån 0,5ppm till 0,25 med Rowaphos (sponge)...

Nu har nitratet skjutit i höjden (ca 50ppm) och jag har lite undringar !

1. Om nitratet går upp så känns det som om risken för nitrit har minskat, för det går väl inte att ha nitrat utan att det tidigare varit ammonium/nitrit ???

2. Skall jag bekämpa det med nollnitrat el alkohol eller går det att "vänta ut" ?? Det bubblar lite om LS'en och det skulle ju kunna vara kvävgas...

Jag kör för närvarande med några timmars T5-ljus och burken tuffar på utan några stora förändringar, det växer en del kalkalger och det känns ju positivt.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...