Gå till innehåll

dvärg-sjöhästar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Idag fick jag min bok The Complete Guide To Dwarf Seahorses In The Aquarium av Alisa Wagner Abbott. Hon verkar vara erfaren och borde kunna sin sak. Blev dock lite förvånad över dem storlekar på akvarium hon rekommenderar. Hon rekommenderar att man börjar med 5 gallon (c:a 22,5 l), hon rekommenderar inte ett akvarium större än 10 gallon (c:a 45 l), och i ett sådant akvarium bör man ha åtminstone ett dussin dvärg-sjöhästar för att dem dels ska få ett naturligt beteende och säkrare hålla efter matrester. Detta känns väldigt lite. Men samtidigt blir dem inte större än 2,5 - 4 cm inkl. svansen.

Det akvarium jag tänkt göra i ordning är c:a 98 l. Vad tror ni? Nån med erfarenhet av arten? Har också ett par mindre akvarier tillgängliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte speciellt rörliga djur så det är nog inte omöjligt..

Däremot ganska svårt&få ett stabilt system vid så små volymer så frågan är ju hur passkänsliga dom är

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt beställa H. zosterae i 7 månader från div. stora grossister, och jag har tyvärr kammat noll. Skam den som ger sig dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men när vi ändå är inne på sjöhästar?.......hur stort behöver men för en vanlig sjöhäst.......får nämligen ett NanoCube (se tråden) på måndag. Och tänkte att det kanske skulle passa där?....eller är dom jättekänsliga och så?....kommer ju ta vatten från mitt 540 och göra så varje gång man byter vatten.....+ att det är ju rakkarns bra filtersystem i som burkarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för "vanlig" sjöhäst? Jag har hört kring 200 liter...

Iaf, ska du ha sjöhästar i ditt NanoCube är det nog bara dvärgsjöhästar som skulle kunna fungera. Men dem verkar som sagt svåra att få tag i. Och vill du ha dvärg-sjöhästar i det bör du läsa boken jag nämnt ovan innan du börjar fundera på inredningen. Dem är väldigt speciella och bör inte hållas i ett vanligt saltvattensakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.....då vet jag!

hade ju vart lite skoj om det funkat............men mendet är bara att bita i det sura äpplet eller vad det heter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

De behöver ju inte storleken på akvariet i egentlig mening, inte för att simma omkring. Tvärtom är det bra om de går litet för att lättare hitta maten. Vad de däremot behöver är ett stabilt system med rent vatten, och det uppnår man lättare i ett stort akvarium.

Vad jag skulle göra om jag ville satsa på sjöhästar vore att antingen koppla en liten burk till ett större system, eller att gränsa av en del av ett stort akvarium med tex en filtermatta eller plexiglas med hål i, just för att begränsa yta och cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...