Gå till innehåll

Top Fathom 200A


Draedon

Rekommenderade inlägg

Någon som har erfarenhet av den här skummaren? Har sökt och hittat lite men vill veta mer :)

Och stavas det verkligen "top fathom", försökte googla fram lite bilder men hittade inte ett smack. Så en bild skulle smaka tårta, sen har jag försökt hitta lite mått och vad för pump man ska använda.

Har blivit erbjuden en beg 200a och blev lite sugen på att byta ut min viaaqua sk388, är iofs helnöjd med skummaren på alla sätt och vis.. förutom att den är stor som ett mindre hus ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en pump har en max tryckhöjd på 10m, så borde max pumptryck vara 1bar :) UP2000/1 har en tryckhöjd på 3m = 0,3bar = 4,351psi :)

Men då orkar den inte pumpa så mycket vatten så du måste ställa det i relationen till varandra, tryckhöjd och hur många liter den orkar att pumpa då. Ofta så anger man dem var för sig och då säger det inte så mycket. En UP2000/1 lär inte orka pumpa 1000 -1500 l/h med ett tryck på 4 psi, det krävs en större pump.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack chrille! ;)

förstår varför du bytte skummare nu, den funkar svinbra.. men jag har ingen plats över i sumpen :skrattar:

Jo den är lite fet :ler: skummade dock bättre än den Beast1200:an som jag har nu, plus att den är väldig underhållsfri :) Beasten måste rengöras stup-i-kvarten tycker jag :x

Men då orkar den inte pumpa så mycket vatten så du måste ställa det i relationen till varandra, tryckhöjd och hur många liter den orkar att pumpa då. Ofta så anger man dem var för sig och då säger det inte så mycket. En UP2000/1 lär inte orka pumpa 1000 -1500 l/h med ett tryck på 4 psi, det krävs en större pump.

/Janne

Jo det är sant, skumt (höhö) att dom rekomendera pump efter tryckkapacitet, är det så stort motstånd i skummaren?? Jag har en pump som trycker 8bar, men som bara flödar 60l/h..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på dom två venturiskummarna jag har/haft, har venturin suttit på insuget utan någon smal passage, och på trycksidan är det fritt blås. Fast nu var det ju TF vi snackade om :)

Det är inte injekteringsskummare du tänker på? Dessa har en smal passage, och behöver fett med tryck..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du ute efter en tyst skummare så är denna inget för dig.

nej jag har hört nu att den ska vara rätt skränig... tror nog jag kör på med min ViaAqua, den är rätt tyst och skummar bra. burken står ju i vardagsrummet, så jag vill inte att det ska låta för mycket.

det är bara problemet med plats i sumpen som återstår... det här planerade fosfatfiltret vetti katten var jag ska få plats med, returfacket kanske?

eller så kör jag på med mina strumpor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...