Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 nån som har erfarenheter av en sån här? E dom bra?230 kr för mkt för en sån? Citera
crille Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Menar du att ljuset inte har någon betydelse för algväxten?Nu vet jag inte vad för ljus som används tidigare, men jag menade inte att det endast var i samband med att ljuset kom från MH (ursäkta om jag skriver slarvigt ibland). Utan det jag menade var att man inte ska höja ljus-stryrkan med 500 w så snabbt (dvs 1 h/dag).(i ett tidigare inlägg skrev jag "om karet ej haft MH förr", eftersom MH oftast ger ett starkare och mer intensivt ljus).Mvhjo,självklart har ljuset betydelse för alger,men detta karet har ju varit igång länge,och värdena borde vara nära noll,finns det inga alger nu så blir det inte mera för att det kommer MH-ljus,algerna behöver mer än ljus för att trivas.hur skulle du gjort om det var en t5-ramp? Citera
Raketforskaren Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 23o kr låter som ett bra pris. Refraktometer är ett alldeles utmärkt sätt att mäta salthalt på. Det går snabbt, men är framförallt mycket noggrannare än de vanliga "vipparmsmodellerna". Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 23o kr låter som ett bra pris. Refraktometer är ett alldeles utmärkt sätt att mäta salthalt på. Det går snabbt, men är framförallt mycket noggrannare än de vanliga "vipparmsmodellerna".va bra! då slår jag till på den då:-) Citera
Raketforskaren Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 va bra! då slår jag till på den då:-)Se bara till att den är gjord för saltvatten, så att inte skalan är kalibrerad för någon annan vätska. Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 Salinity Refractometer !Tror nog den e till för salt då ju:-) Citera
Nizztos Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Var hittade du en refraktometer till det priset? Citera
daniel_i_malmö Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 e bayLänk? E-bay är stort... Ebay.se, ebay.com, E-bay.de eller ebay.co.uk?Hade även varit trevligt med en länk till den handlaren du köpt mangroveskotten av. Har du fått dem ännu? Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 hahah beställde dom ju idag:-) vänta så skall jag försöka hitta en länk Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 http://search.ebay.com:80/salinity_W0QQbsZSearchQQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQfromZR10QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQpqryZsaltinityQQsacatZQ2d1QQsaprchiZQQsaprcloZQQsofocusZbsQQsubmitsearchZSearch Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 här har du lite att välja på:-) Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 http://search.ebay.com:80/mangrove_W0QQfromZR8QQpqryZmangrovQQsubmitsearchZSearch Citera
daniel_i_malmö Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 här har du lite att välja på:-)Hehe Tackar! Citera
daniel_i_malmö Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 hahah beställde dom ju idag:-) Låt oss få veta hur det går, om de kommer fram och om de verkar ha klarat av eventuell kyla. Du får vara försökskanin. Funkar det för dig beställer jag också... ;-) Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 Kyla?? den lär ju vara som en vanlig inomhuskrukväxt! Citera
Danne_b Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 jo,självklart har ljuset betydelse för alger,men detta karet har ju varit igång länge,och värdena borde vara nära noll,finns det inga alger nu så blir det inte mera för att det kommer MH-ljus,algerna behöver mer än ljus för att trivas.hur skulle du gjort om det var en t5-ramp?Det beror på vad det hade varit för sort av ramp och även antalet watt på lysrör samt sammanlagt. Jag tror som sagt inte att det är en bra ide att gå i den farten när det gäller 500 w och ett akvarium i den storleken (~1.72 w/l). Sen så har belysningen i karet (gissningsvis då det handlar om två rör) varit en 60-110 w förr. Hade jag använt T5 hade jag, beroende på antalet lysrör/watt och storleken på akvariet, ökat belysningen gradvis tidsmässigt med alla lysrör påslagna, eller börjat med få lysrör och sakta slagit på ett till och ett till osv... När jag t.ex uppgraderade till 2 x 400 w lampor fick jag en viss algväxt på LS:en trots att jag hade väldigt bra värden, och ett inkört kar. För att ta det kort: som alltid tror jag att det lönar sig att ta den säkrare vägen och skynda långsamt. Om det inte gör någon nytta så gör det absolut inte någon skada heller... men jag kan ju ha fel =)Mvh Danne Citera
crille Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 det kan jag med:ler:,man får prova sig fram Citera
Shark Of Sweden Postat 12 december 2006 Författare Postat 12 december 2006 hehehe det e ju 716 W jag har :-)) Men ökar nog 15min om dan! Citera
Danne_b Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 hehehe det e ju 716 W jag har :-)) Men ökar nog 15min om dan!Jodå, men nu var frågan ang. dina 2 x 250 w MH. T5:en blir det nog inga problem med Ännu en gång, och hur du än väljer att göra, lycka till och hoppas att allt går bra!Mvh Citera
daniel_i_malmö Postat 12 december 2006 Postat 12 december 2006 Kyla?? den lär ju vara som en vanlig inomhuskrukväxt!Jag tänker på kyla under transporten. Så här i vintertider kan paketet utsättas för minusgrader. Nu tror jag inte det är ett så stort problem, skotten verkar vara härdiga. När de väl börjat rota sig och få blad menar många att de är rätt känsliga för flytt. Citera
Shark Of Sweden Postat 13 december 2006 Författare Postat 13 december 2006 Har nu borrat och hängt upp ljusrampen! Jösses vilken skillnad på ljus!Hur va det nu...hur långt mellanrum skall det va mellan rampen och vattnet? Citera
Shark Of Sweden Postat 13 december 2006 Författare Postat 13 december 2006 Och plötsligt såg jag hur mkt alger det växte lite här och där!*skratt* Citera
Shark Of Sweden Postat 19 december 2006 Författare Postat 19 december 2006 Nu har jag lite funderingar och frågor! Har mätt mina värden och allt verkar bra UTAN fosfat. Skyhög!!:-(Har börjat med fosfatfilter för 3 dagar sen! Nu har det börjat bli luftbubblor överallt på den argväxt som e! har det nått med detta att göra? Om man har PH 7,7 e det bra?PO4= 1CA= 440MG= 1440PH= 7,7KH= 9NO2= 0Temp = 25salt= 1,025tar det lång tid att få bort fosfaterna till en bra nivå?? Citera
Scooby_doo Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 pH är lite lågtrisk för få trådalger samt att kalk fälls ut om det blir lägremöjliga orsaker: # Hög koldioxidhalt inomhus, vanligt i ‘täta’ moderna hem# Lågt KH# Dålig skummning# Dålig vatten cirkulation# Kalkreaktor som ger överskott av koldioxid (CO2)luftbubblorna med alger är säkert pga av det låga pH samt höga fosfatenge fosfat filter tid att ta ner värdena.~Henrik Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.