Gå till innehåll

Shark Of Sweden´s 290L


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Menar du att ljuset inte har någon betydelse för algväxten?

Nu vet jag inte vad för ljus som används tidigare, men jag menade inte att det endast var i samband med att ljuset kom från MH (ursäkta om jag skriver slarvigt ibland). Utan det jag menade var att man inte ska höja ljus-stryrkan med 500 w så snabbt (dvs 1 h/dag).

(i ett tidigare inlägg skrev jag "om karet ej haft MH förr", eftersom MH oftast ger ett starkare och mer intensivt ljus).

Mvh

jo,självklart har ljuset betydelse för alger,men detta karet har ju varit igång länge,och värdena borde vara nära noll,finns det inga alger nu så blir det inte mera för att det kommer MH-ljus,algerna behöver mer än ljus för att trivas.hur skulle du gjort om det var en t5-ramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,självklart har ljuset betydelse för alger,men detta karet har ju varit igång länge,och värdena borde vara nära noll,finns det inga alger nu så blir det inte mera för att det kommer MH-ljus,algerna behöver mer än ljus för att trivas.hur skulle du gjort om det var en t5-ramp?

Det beror på vad det hade varit för sort av ramp och även antalet watt på lysrör samt sammanlagt. Jag tror som sagt inte att det är en bra ide att gå i den farten när det gäller 500 w och ett akvarium i den storleken (~1.72 w/l). Sen så har belysningen i karet (gissningsvis då det handlar om två rör) varit en 60-110 w förr. Hade jag använt T5 hade jag, beroende på antalet lysrör/watt och storleken på akvariet, ökat belysningen gradvis tidsmässigt med alla lysrör påslagna, eller börjat med få lysrör och sakta slagit på ett till och ett till osv... När jag t.ex uppgraderade till 2 x 400 w lampor fick jag en viss algväxt på LS:en trots att jag hade väldigt bra värden, och ett inkört kar.

För att ta det kort: som alltid tror jag att det lönar sig att ta den säkrare vägen och skynda långsamt. Om det inte gör någon nytta så gör det absolut inte någon skada heller... men jag kan ju ha fel =)

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kyla?? den lär ju vara som en vanlig inomhuskrukväxt!

Jag tänker på kyla under transporten. Så här i vintertider kan paketet utsättas för minusgrader. Nu tror jag inte det är ett så stort problem, skotten verkar vara härdiga. När de väl börjat rota sig och få blad menar många att de är rätt känsliga för flytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lite funderingar och frågor!

Har mätt mina värden och allt verkar bra UTAN fosfat. Skyhög!!:-(

Har börjat med fosfatfilter för 3 dagar sen! Nu har det börjat bli luftbubblor överallt på den argväxt som e! har det nått med detta att göra?

Om man har PH 7,7 e det bra?

PO4= 1

CA= 440

MG= 1440

PH= 7,7

KH= 9

NO2= 0

Temp = 25

salt= 1,025

tar det lång tid att få bort fosfaterna till en bra nivå??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH är lite lågt

risk för få trådalger samt att kalk fälls ut om det blir lägre

möjliga orsaker:

# Hög koldioxidhalt inomhus, vanligt i ‘täta’ moderna hem

# Lågt KH

# Dålig skummning

# Dålig vatten cirkulation

# Kalkreaktor som ger överskott av koldioxid (CO2)

luftbubblorna med alger är säkert pga av det låga pH samt höga fosfaten

ge fosfat filter tid att ta ner värdena.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...