Gå till innehåll

Shark Of Sweden´s 290L


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 3 veckor senare...

Det finns två tänkbara anledningar. I ditt fall är det troliga att du har ett tunt algskikt över sanden som det bildas syrgas i. Egentligen bara bra för karet men det finns risk för att algerna tar över och täcker allt.

Det andra alternativet är att du har denitrifierande bakterier i sanden som avger kvävgas men det är ganska otroligt i ett så pass nystartat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena är ju bra.

Hur länge har du på allt ljus?

Du har ju ändå över 2w/liter, (+700w till 290 liter kar) kan det vara så att det blir för mycket?

Rekommenderat är ju runt 1w/liter.

Med den mängden ljus skulle jag bara köra maxljuset 2-3 timmar kanske, mitt på dagen.

Resten av tiden skulle jag försöka släcka en MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en miss av mig. Jag tittade bara på när du registrerade dig på forumet och trodde du startade då ungefär. Har karet gått något är det lika troligt att det är kvävgas som kommer upp från denitrifierande bakterier. Det ser du i så fall om sanden går upp en bit mot rutan någonstans. Då blir det en mörk rand i sanden 2-10 cm ned där bakterierna samlas. Hur långt ned beror på vad det är för sand bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har varit borrta ett tag nu men nu e jag tillbax igen!

har en fråga :

Håller på att rengöra hela karet och skrubba stenarna! När jag lyfte upp en sten sprattlade det undet stenen och ve och fasta en 15cm lång mask sprattlade i min hand!

FYYYYYYYY det va obehagligt!

Frågan e nu...... skall jag göra mig av med masken om jag hittar den igen?? Eller skall jag lägga i den i akvariet igen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte idag en sort av Euphyllia storpolypig stenkorall.....

När jag satt i den i karet märkte jag att det kröp omkring nått på dom stnpartier som korallen satt på! Tittade närmare och set såg ut som mini anemoner som kröp omkring! Är detta GLAS ANEMON BÄBISAR??? Skall jag ta bort dom jag ser eller skall jag ha dom kvar?

Om jag nu skall ha kvar dom finns det väl nått djur som äter glasanemoner va?

tacksam för svar!:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog ett bra tag innan korallen vågade veckla ut sig ....men av erfarenhet från min anemon så e den lite stessad så den behöver vänja sig vid sin nya omgivning och vatten!

På den döda delen av korallen i räfflorna började det dyka upp massor av konstiga djur! Upptäckte 2 st Brittle stars en pytte liten typ 2x2 mm den andra typ 4x4mm...hoppas dom överlever min putsaräkas frafart i karet!:-) Sen 3 st väldigt snabba sniglar som såg ut som ett enda snäckskal som kröp omkring i en himla fart Dom va väldigt ljusgular nästan vita med långa tentakler!

Sen såg jag några som såg ut som små små anemoner.....hoppas det inte är glasanemoner! Dom kröp liksom omkring lite här och där!

Sniglarna jag köpte va fina men dom ramlar ner på marken hela tiden så jag antar att dom har lite att lära sig!:-) Jag finns ju inte alltid där att plocka upp dom!:-) På 3 av sniglarna satt det havstupaner som nu på kvällen kommit fram och vifftar helvillt !

Hur gör man för att få dom att överleva! Tycker om dom! Har nått som heter:

********************************************

ULTRA MIN "Amino Acids And Vitamins for Corals, Clams and Filterfeeder" från FAUNA MARIN.

********************************************

Räcker det som mat till dom? Eller äter dom nått annat åxå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har problem med trådalger som vägrar ge sig av! har köpt mer sniglar plus en salaris! Sen hörde jag att Blåbenad eremit äter alger åxå! Hur många sånna kan man ha i ett kar?

eremiter kan du säkert ha många utav men då gör du bort dig om du köper många, dom är ena riktiga tjuvar och sabotörer som välter koraller :arg: + att jag har inte ansett min blå benade som särskilt effektiv på alger tyvärr. det enda min är bra på det är att städa upp lite skit som hanmnar bland stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lär Karro_Barros tråd, de har haft problem under en längre tid. Det som tycks ha gjort susen för dem var att införskaffa ett par sjöharar. De äter alger mer effektivt än något annat djur jag känner till.

Är du förresten helt säker på din mätning av nitratvärdet (NO3)? Använder du Saliferts tester? Har du verkligen ingen rosa nyans på vattnet i provröret efter att ha väntat i 3 minuter enligt instruktionen?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...