Gå till innehåll

Stigrör kontra skummarkropp


wrang

Rekommenderade inlägg

Har det som någon tanke med att ha stigröret X gånger med bredden på själva skummarkroppen så tex har man en skummarkropp på 160mm så skall stigröret vara minst 80mm??

Eller hur kan man kolla detta eller så man får rätt

Funderar om det kanske har nått sammanhang då man tex kollar på ATI eller Bubbelkings modeller

bk1.JPG

Eller är det nått annat

Garanterat väl utprovat efter flera timmar labbande å testande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,är röret bredare så blir skummaren inte så känslig,har du tex ett 50mm rör och nivån i skummaren stiger några mm så skummar den över,kan du bara höja o sänka nivån i skummare funkar även ett smalt stigar rör,har du någon bild?Mvh stefan ,ps det kan ta några veckor att köra in skummaren om man ändrar,du kan minska luften/s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

deltec 702 kroppen på deltecen är 260mm ut ur skummaren (asså i skummaran) går de ut med 50mm ,sen på ut sidan övergår de till 63mm som stigarör

De kan inte vara så att du matar den med för mycket vattan ? för när ja matar min med typ 3000l timmen så funkar de inte för mig häller även om ja har karanen på max på stigaröret

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja kruxet är nog det att jag tänkt fel med pumpen jag köpt. Den produserar grymt mer bubblor än med min aquaBee.

men båda skall leverera ca 2000-2500l/h med vatten.

Vet ej vad min aquaBee suger i luftmängd men den nya pumpen enligt tillverkaren 1500l/h i luft

Skummarkroppen är 160mm, stigröret är 45mm och utloppts röret är 32mm kör med helt öppet men ändå så fyller den koppen efter ett tag.

Så det blir att kanske bygga en ny skummare synd att modda den man redan har och vet funkar bar;) Kanske nån annan kan köpa den då vid senare tillfälle :skrattar:

Köpte den nya pumpen för att testa å se hur det skulle bli

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med stigrör 45 mm kan du nog inte köra mer än ungefär 300 liter luft. Det får inte blåsa för mycket om bubblorna skall hålla i luftdraget. Bubble King har väl ungefär 100 mm diameter för samma pump? Normalt sett räknar man med att skummarkroppen skall vara två till tre gånger grövre än stigröret. Längden på stigröret brukar på moderna skummare vara 15 - 20 cm. Kort stigrör = sämre separation skit/vatten. Långt stigrör = mer skit på väggarna.

Jag har plexi i ugnen nu till en skummartopp. Om det går bra blir det så småningom en Bubble master/king kopia med några ändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det som någon tanke med att ha stigröret X gånger med bredden på själva skummarkroppen så tex har man en skummarkropp på 160mm så skall stigröret vara minst 80mm??
Vet inte om jag förstår dig rätt men bredden på skummarkoppen är väll inte så intressant egentligen då den bara avgör hur mycket koppen rymmer. Bredden på koppen har väl inget att göra med själva skummarens funktion?

Här är en rektangulär skummare.

http://www.sgreefclub.com/forum/index.php?showtopic=51267&st=45

PICT0761.jpg

I samma tråd finns även lite funderingar kring stigarrörets bredd och höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det går att ha rektangulär skummarkropp. Men skummet fördelas inte jämt ut i hörnen så man får ha litet större yta och det samlas väl också litet mera skit i hörnen.

När det gäller stigarröret så samlas det ännu mer skit i hörnen så där är det väl större anledning att ha det runt. Men Deltecc har ju en fyrkantig skummare så varför inte?

Jag skulle nog ha stigarröret hopbyggt med skumkoppen som passar precis inuti den stora kroppen så att man gör ren båda när man tömmer skum.

Stigarröret tycker jag är för kort för att kunna separera skum från vatten på ett bra sätt. Jag skulle fortsätta med två lodräta plattor på 5 - 10 cm. Kanske så här:

post-1204-14468913350587_thumb.jpg

Men efter mycket funderande bestämde jag mig för att göra en rund skummare i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig varför la du ner denna tanke själv med att ha en rektanguljär skummare.

Själva skummar koppen hadde jag tanke med att ha som du skriver ett stigrör och kopp sitter ihop och bara står på själva skummar kroppen

då blir det lättare att tvätta rent hela alltet

så som denna skiss

post-736-14468913350737_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen att jag lade ned tanken var videor jag sett på hur skummet fördelar sig i den runda kroppen på Bubble master. Men tanken kom upp igen nu. Inte minst därför att det är så svårt att göra konan i toppen på skummarkroppen i plexi.

Jag funderar på att göra en ny sump och då kan man ha tre sidor på skummaren "gratis" om man bygger den mot en gavel i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...