Gå till innehåll

Sarcophyton


SkogsflickaN

Rekommenderade inlägg

Hej och hallå!

Så här är det, våran sarcophyton tycks inte trivas alls i vårat akvarie för tillfället. Den är ihopdragen, och är lite grönflammig. Ser inget som kan likna ohyra på den heller. Vet att de kan dra ihop sig och så där, men förut hade den tentackler och var uppsvälld, den var riktigt snygg. Men nu har den suttit och sett "sur" ut sen vi flyttade ner den i nya karet.

Allt annat ser ut att trivas jättebra.

Mätte vattenvärdena idag, och salthalten ligger på 1,0255.

Nitrit=0

Nitrat=10-25

amonium=0

Ph=8,0

Kh=8,0

Mg=1200

Ca=400

Någon som vet vart i cirkulationen den ska sitta, och ska den sitta högt upp eller långt ner??

Alla andra koraller ser som sagt ut att trivas jättebra, både knappanemoner, skivanemoner, och hjärnkorallen... och alla de andra med för den delen.

Hoppas att någon har ett bra svar att ge oss!!

post-2506-14468913356855_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sätt den högt upp ..den vill ha mycket ljus..och den gillar när det fladrar i den

ja, då sitter den ju iaf där den ska... men vi kanske ska avvakta med att reagera allt för mycket innan MH:t har kommit igång ordentligt, vi har precis fått upp den rampen.. innan har vi endast belyst med T5 blårör.

Tack för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många dagar har den surat? den gör så då den känner att miljön har ändrats och då byter den vatten inom sig. sen kommer den "slemma" av sig ett ytterlager och börja sträcka på sig igen. Detta tar ett par dagar, du kan ta o hjälpa den på traven då den börjar slemma med att ta en slang o blåsa på den under vattnet, då lossar slemmet fortare o den "slår ut" fortare.

Min sarco var ihopdragen fyra dagar sist den gjorde så.

Hoppas den blir bra igen!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sickboy

lite osäker på vad vi hade för salthalt där, då våran vipparmsmätare inte mätte så väldigt korrekt... Iaf inte när vi kallibrerade den mot en sådan där exakt sak (kommer inte på vad den heter för tillfället). Men den har väl varit ihopdragen iaf en vecka, och några dagar... skulle jag tro... Den svällde upp lite här om dagen, så vi trodde den skulle börja skicka ut tentakler igen, men den gjorde aldrig det...

Den kanske helt enkelt försöker vänja sig vid det nya vattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan göra så där rätt som det är. Ni har inte bytt lampor eller någon annan förändring?

Vi har ju mixtrat fram och tillbaka med blåljuset den senaste tiden.. så det kanske tar ett tag innan den kommer tillbaka igen... Man lär sig nåt varje dag :)

Kolla på "skälken" om det finns blanka fläckar? Om den har det kan det vara så att ni har fått parasiter på den. Kolla även vid foten om det finns ägg som ligger där. Detta av samma anledning.

Jag fick dessa råd i samband med att min ena surade.

Jag får ta och kolla det i eftermiddag, svårt att se nu och tyvärr har jag inte tid att börja gräva runt i akvariet... Får bara hoppas att det inte är några paraciter på den.. vad gör man då?? Är det sötvattensdopp som gäller då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...