Gå till innehåll

Råd och föslag på vilka pumpar och filter och skummare och lyse??


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Man kan i princip ha vilka pumpar som helst men jag skulle inte ha något filter alls till dem utan bara som cirkulation. Tunze nanostream är väl ett av de bästa alternativen eller så satsar du på några billigare powerhead typ maxi-jet.

Angående belynsingen beror det på vad du ska ha för koraller.. men med t.ex 3-4 T5 rör kan du ha det mesta. Se till att välja rör eller lampor som lämpar sig för saltvatten och går åt det blåa hållet och inte ex. grolux eller nåt annat sötvattensväxtakvariumrör.

Du kan också gå in här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=61 och läsa om hur andra har gjort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om 1000:- är budgeten så skulle jag köpa denna skummare. Jävligt överdimensionerad för ditt akvarium, men det är en bra skummare.

utropspris 800:- de restrerande 200 går nog till själva saltet. Nej ärligt talat 1000:- kommer du inte långt med.

http://www.tradera.com/auction/aid_35945971

40359292_1.jpg

Eller kanske denna annonsen.

http://www.blocket.se/vi/9890807.htm?ca=11_s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 literskar. två cirkulationspumpar (saltvattensbeständiga) som pumpar runt 1000 l/h styck, +/- ett par hundra liter. tar du det lugnt i början och kör med mycket levande sten så kan du klara dig utan skummare om du kör med att byta en del av vattnet varje vecka.

Filtreringen sköter den levande stenen om... ganska bra i alla fall ;) (lika bra att gardera sig...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör för närvarande ett skummarlöst 100L i väntan på flytten (lgh -> villa) om några veckor. Just för stunden kör jag (tyvärr) bara 20W ljus och det är verkligen i det klenaste laget, det dubbla är nog ett absolut minimum.

Har 3st stenkoraller samt 7st mjukkoraller och dom som över huvudtaget ska fälla ut sina polyper är placerade långt upp mot ljuset, resten ligger "precis på gränsen" och växer inget, men överlever.

Eftersom jag har bara lägre djur och ingen fisk så verkar vattenvärdena hålla sig i schack väldigt bra, så jag har blivit beskonad från några täta vattenbyten.

Om jag däremot skulle slänga i en fisk och börja mata, ja då är en skummare eller tätare vattenbyten ett definitivt krav.

Som sagt, absolut ingen metod jag kan rekommendera. Det fungerar för mig just nu men det är inte försvarbart i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr.. om man bara har en tusenlapp att lägga på salthobbyn så skulle jag nog reservera "laxen" på bankboken för att någon gång i framtiden starta upp...

Under tiden kan Salthobbyn faktiskt vara så gott som gratis.. Man kan läsa, läsa och läsa på internet och låna böcker...

Drömma och drömma/Planera och planera är ju kul det också... och det slutar man aldrig med... även om laggt ut 100 000 kr ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...