Gå till innehåll

Rådasand i dsb?


judas

Rekommenderade inlägg

Jag har beställt "Extra Fine", <2mm, men jag kommer inte att köra så djupt runt 6cm. Sen beror det ju på vad man seedar den med. Ev, hitchhikers räcker nog för bakteriell aktivitet.(Jag är nog ensam om att räkna in bakterier i hitchhikers men ändå.) Finare sand behöver dock detrivor-kits eller grävare. Blir nog det senare för mig. Fanns det inte nånn gobi som grävde hålor som attan? En såndäringa nakensnigel med periskop är jag sugen på med.

mvh Mattias

Ända tills det kraschar. Ju mer komplext ett stabilt biologiskt system är, desto mer spektakulära krascher får man när det väl havererar.

Definitivt, kanske skulle införa som mått på hur biologiskt aktivt ett system varit! :) Gäller att skifta runt levande osv för att undvika dylikt men våra små efterapningar är ju alltid begränsade.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu förstår jag inte riktigt vad du syftar på?

MVH Lasse

Jag vill lämna disk om vilka bakterier det är som gör vad i nitrifikationen - vad som är viktigt är deras natur som autotrofer oavsett vad de kallas för art. Det är klart att artdefinitionen har blivit bättre på senare år eftersom man använder artspecifika markerare för att se vilka bakterier man har att göra med vilket man inte hade tillgång till på 70-talet då man i stort set var tvungen till att lita på en morfologisk undersökning vilket kan vara lite besvärligt vad gäller bakterier. Vad gäller första steget ammonium - nitrit har jag i senare litteratur sett bägge uppgifterna.

MVH Lasse

I den litteratur jag har som är skriven av Borneman, Delbeeck, Sprung, Hemdal, Paletta och Tullock. Även en del av de äldre böckerna tex F. de graaf tar upp samma ämne. Där beskriver man nitrifikationen, hur den går till och vilka bakteriesläkten som är ansvariga. De alldels nyaste böckerna tar även upp detta att Nitrospira skulle kunna vara den dominerande i stället för Nitrobacter.

Jag citerar från mitt tidigare inlägg:

Jasså, i min litteratur står det att Nitrosomonas europaea oxiderar ammonium till nitrat och Nitrobacter winogradskyi oxiderar nitrit till nitrat. Enligt nyare rör så kan det möjligen vara släktet Nitrospira som gör det största arbetet och Nitrobacter har en mycket liten roll, men det är väl inte riktigt klarlagt än.

Om jag förstår dig rätt så har man börjat ompröva vilka bakterier som gör vad och hur de är ansvariga osv (jag antar att det är DNA tekniken som rört till det?;) ). Så ovan fakta kanske inte är riktig längre ?

Eller det kanske redan är uträtt så att man vet vilka bakterier som är ansvariga?

Jag får ju lita på att böckerna stämmer, eftersom jag varken är utbildad biolog eller marinbiolog. Så det vore intressant att höra de senaste rönen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då förstår jag vad du menar. Jag - som du - tillhör nog fortfarande "Old School" och kommer nog tills den dag jag dör prata om nitrosomonas och nitrobacter eftersom det mer för mig är en beskrivning på en ekologisk nisch än på arter. Visst har den nya tekniken "ställt" till det här också och man får nog sakta acceptera nya namn och tänkesätt men grunden kvartstår - det är en i huvudsak autrof process och de erfarenheter som finns om nitrifikation stämmer fortfarande även om ansvarig organism skulle skifta namn. I detta fall är jag ingen "early adapter" och jag har ungefär samma ståndpunkt som du Peter.

Vad jag vet, av egen erfarenhet är att den organism som finns i jord och som oxiderar nitrit till nitrat fungerar i saltvatten. Denna organism har alltid förr kallats för nitrobacter.

Vad jag ville med min skrivning var att inte ta upp en disk. om namn men gärna en disk. om funktion.

Sen en liten rättelse om min person - jag är inte marinbiolog utan den akademiska utbildning jag har är fiskeribiologisk - jag är formellt utbildad till fiskerikonsulent - vilket jag iofs aldrig har jobbat med. Jag har hållit på med viss tillämpad forskning på det ekologiska området - bland annat om nitrifieringens betydelse. Samt lite annat smått och gott.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...