Gå till innehåll

Rådasand i dsb?


judas

Rekommenderade inlägg

Med risk för att bli dumförklarad så har jag testat rådasand i dsb.

Jag skaffade en ny sump för ca 3 mån sedan & ville prova m dsb i denna. När jag skulle köpa korallsand var denna slut. Jag orkade inte åka till Sthlm eller vänta för att köpa sand så jag köpte istället rådasand 0,4-0,6mm (ja, jag vet att det är fult, men det är i sumpen;) ). Akvarieförsäljaren trodde inte att den skulle släppa ut silikat till vattnet pga högt pH & KH.

Nu har det börjat växa en brun hinna (brunalger el dinoflagellater?) på sand & ls i huvudkaret. :ledsen:

Jag kan ej mäta någon silikat i akvarievattnet el i osmosvattnet (tänkte att silikatfiltret kanske var förbrukat). PO4 ca 0 & NO3 ca 15

Har läst att silikat tas upp av alger direkt i akvarievattnet så det ej går att mäta. Stämmer det?

Kan det vara rådasanden som släpper loss silikat? Ska jag byta sanden?

Någon som har koll på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har rådasand i min DSB (+ ett par andra icke-kiselbaserade sandsorter) och tänkte att jag skulle våga mig på detta då "experter" på utländska forum hävdade att det kislet är för hårt bundet för att kunna lakas ur. Jag har dock höga silikat/kiselhalter idag som jag inte tror kommer från osmosvattnet, så rådasanden skulle kunna vara boven. Jag är dock långt ifrån säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl inga brunalger ändå trots höga värden? Ser ju snyggt & prydligt ut i din burk.

Kanske mina beror på något annat, men jag misstänker också sanden. Jag kan ju inte mäta något halt m Salifert (betyder ju iofs inte att det inte finns)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är ingen invasion. Det växer dock där snäckorna inte kommer åt så utan städpatrull hade det sett brunt ut :ler: Min sjögurka käkar äver kiselalger från sanden, vet dock inte hur det hade sett ut utan.

Så en rejäl snäckpatrull är varmt att rekommendera. JR hade fått in en rejäl laddning i veckan.

Men det har alltså varit igång med rådasanden i 3 månader, men det är först nu kiselalgerna uppkommit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om DSB funkar som det ska blir pH lågt i den understa skicktet och det är mening att Ca då skall gå i lösning men nu tror jag det i stället blir Kisel. Detta tar dock tid (flera mån). Jag tror inte denna sand är att rekommendera hela meningen med DSB är förfelad om man inte använder en Ca baserad produkt som korallsand eller kalcium kross typ fax-dolomit m.fl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lågt kan pH:t sjunka längst ner i dsb:n?

Jag har ju läst att Ca-baserad sand löses upp så man får ett tillskott av Ca + buffring & därför måste fylla på efter hand, men att sådan sand löses ut vid ganska höga pH (till skillnad mot kiselbaserad). Jag tänkte dock inte på att detta hade något att göra med vad som händer i dsb:n, men det låter ju faktiskt troligt så som ni lägger fram det.

Jag tänkte att om man håller koll på KH i karet så sjunker inte pH & då är det lugnt m kiselbaserad sand. Fast så är nog inte fallet eftersom att vattnet längst ner i dsb:n kanske inte blir buffrat & därmed blir pH:t så pass lågt att kislet kan lösas ut ur sanden.

Får väl kanske börja om & byta ut all rådasand vid tillfälle :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men kalciumet i korallsanden hindrar att pH sjunker under 7 ungefär så att detritusätarna kan överleva.

Bortsett från att kanske kisel frisätts så skulle en Ca-baserad dsb ge en bättre nedbrytning än en kisel-baserad pga att "krypen" trivs bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att pH i en bädd med silikatbaserad sand kan sjunka under 4 medan en kalkbaserad knappast går under 7. Så det blir en helt annan fauna.

I silikatbaserade sandbottnar på västkusten är det inte ovanligt att sanden är svart av svavelväte redan en halv cm under ytan. När jag varit söderut på kalkbaserade sandstränder har jag inte kunnat se någon antydan till svavelväte i sanden. (Men kornstorleken är mycket grövre). Jag tror att en kalkbaserad djup sandbädd fungerar betydligt bättre ur akvaristisk synpunkt. Men våra tidvattensområden har den den största bioproduktionen av alla biotoper i Sverige så jag är inte allt för säker....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Jag skulle inte våga att försöka ta ur all sand på en gång.

Tänker du på min eller karets hälsa?

Om jag vädrar bra vid byte.

Sumpen är fylld m 140l vatten. Suger ur 100l vatteb ur sumpen. Kastar all sand. Fyller i nytt vatten (& ev ny sand). Frisatt svavelväte späds ut. Jag har då bytt lite mer vatten än vid ett normalt vattenbyte så det borde inte störa korallerna mycket mer än vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm jag har också en hel del svarta områden.. är ni säkra på att det är järnsulfid har sett det hos rätt många.. ?

nu blir man ju lite nervös ?

det är ganska mycket svart under sanden också.

Läste i bifogade länkar fr reefcentral i en annan tråd att det kunde vara alger el detrius också.

Jag har dock sugit upp liknande fr sanden som låg under ls förut i huvudkaret & det luktade svavelväte. Det här liknar det, men jag är inte säker.

Sug upp lite & lukta försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Judas jag fick också fär mig att det var alger eller detrius,kan du inte ta kort på det.springe också iväg och gör det så kanske vi kan gämföra och försöka komma fram till något.

Måste leta fram installationsskivan till kameran pga jag formaterat hårddisken nyligen. Får bli i morgon. Dags att knoppa:smiley12: . Man är nog ful som det är så alla timmar skönhetssömn är viktiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite bilder på hur mina svarta fläckar ser ut.

Fläckarna de grå/vita fläckara på undersidan är saltstänk.

är det något liknande du har Johan ?

Stig är det här järnsulfid ?

Mvh,

Sunny

Den högra bilden liknar mitt mer än den vänstra. Den vänstra tycker jag liknar alger mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste leta fram installationsskivan till kameran pga jag formaterat hårddisken nyligen. Får bli i morgon. Dags att knoppa:smiley12: . Man är nog ful som det är så alla timmar skönhetssömn är viktiga.

Haha vem behöver vara snygg när man har ett underbart akvarie,ingen som kommar titta på dig ändå,så fram med kameran nu :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...