pimo Postat 24 november 2006 Postat 24 november 2006 Jag har bestämmt mig för att bygga ny sump snart.Har ett 54 liters kar som jag satt in en bubbletrap i nu, men den funkar inget bra, är för liten volym tycker jag+att det läcker endel bubblor upp till huvudkaret.utrymmet är:60 cm brett45 cm djup70 cm högtFinns lite mer utrymme, men det behöver jag till andra saker.Det jag ska ha i sumpen ärSkummare ( aquamedic turboflotor 1000 multi sl )Returpump ( eheim 1262 )Litet refugium om det får platsKan ni ge lite förslag osv på hur jag löser detta på bästa sätt?, har försökt komma på nått bra, men kommer inte på någon riktigt bra lösning.Skickar med en bild gjort i paint på hur utrymmet i skåpet ser ut från ovan ungefär, Ni kan gärna måla in en sump där och lägga upp bilden här om ni vill hjälpa mig Citera
stigigemla Postat 24 november 2006 Postat 24 november 2006 Lägger du i litet biobollar i bubbelfällan fungerar den bättre. Citera
pimo Postat 24 november 2006 Författare Postat 24 november 2006 Ok det var ett bra tips!Men sumpen ska i vilket fall byggas om då jag vill ha större volym + ev refugium.Ingen som har några ideer? Citera
Draedon Postat 24 november 2006 Postat 24 november 2006 är det verkligen bra att ha biobollar i bubbelfällan? trodde inte biobollar var något att ha.. min bubbelfälla funkar skitdåligt, har köpt en filterpåse.. kanske ska testa med biobollar i bubbelfällan också. Citera
dule Postat 24 november 2006 Postat 24 november 2006 pimo, utrymmet du nämner 70cm i höjd är det den fria utrymmet som är tillgänglig för sumpen då man tar ut skummarkoppen? Citera
stigigemla Postat 24 november 2006 Postat 24 november 2006 Jag tror att några (jag har 20) biobollar i sumpen inte spelar någon större roll. Bakrutan har större yta. Citera
pimo Postat 24 november 2006 Författare Postat 24 november 2006 dule:Jag förstog inte riktigt frågan, är trött Men 70 cm är höjden, ifrån skåpets golv till tak.Jag kan alltså inte göra en 70 hög sump för då kommer jag inte åt skummare mm.Funderar på en sump med måtten60 bred45 djup40-45 högHur skulle ni dela upp den platsen på bästa sätt? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.