Gå till innehåll

Jag har en plan


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Tänkte kolla vad ni tycker.

Har ett kar på 150l som varit igång 1.5 år allt rullar på . Fullt bara låta allt växa inte mycket att göra.

Om två år planerar jag en uppgradering till ett kar ca150.60.60 (hittar inte rätt tecken).

Min dröm är ett par kofiskar. Om jag köper Keysers 112 l till två kofiskar, räka ,turbosar, sten och nån mjukkorall låter dom bo där 2 år ,om jag har tur och dom överlever får dom sen flytta til ett större hörnakvarium.

112 an blir karens och/eller fraggkar och mitt 150 l blir sump till det större.

Hur låter det?

Liter förvirrat som vanligt men helt klart i mitt huvud.

Är 112 för litet är eg. haken för mig.

Åsikter.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ett bättre vala v fisk tycker jag, läs gärna här:

http://fishbase.mnhn.fr/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Lactoria&speciesname=cornuta

De blir stora, samt att de innehåller ett gift som de kan släppa ut vid död, som tar kål på allt i burken, finns inget som tar bort det iheller, inte efter vad jag läst iaf.

Mer läsning: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8310

Sök på "kofisk" här så får du reda på ännu mer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tycka att det är lite litet kar för två kofiskar eftersom du vill nog ha tag i ett par med hyfsad storlek från början.

Jag har haft en ko fisk och det är helt klart värt det en väldigt rolig fisk som lever ut helt när man sitter och tittar på den man ska gärna prata lite med den oxå :)

Väldigt sällskaplig kommer direkt när du går fram till karet min gjorde konster när man satt där han kunde snurra runt helt sjukt kul va han å ju fler som tittade på desto mer höll han på å visa upp sig.

Ja jag vet att det låter sjukt det är en fisk vi pratar om :)

Men det jag vill sägaa är att den måste ha ett ganska stort kar å mycket med saker att hålla på med som en del sten å den vill säkert ha lite andra fiskar som sällskap annars så blir det nog tråkigt.

Sen måste du ha ett kraftigt överdimisonerat Uv till den för dom har lätt för att få prick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att det är en otroligt charmig och sällskaplig fisk. Jag hade ett exemplar under många år då jag växte upp. Den växte sig så småning om ganska stor och behövde en 400 liter för att inte vara överdimensionerad. Och visst gjorde den konster: simmade upp och ned längs med vattenytan för att sola sig, tittade upp ur akvariet för att ta en titt på vardagsrummet, spottade vatten på parketten (min mors tragedi) då den inte fick mat på utsatt tid och utdelade mycket smärtsamma "sugmärken" då man rotade i akvariet; skulle armen ned i akvariet fick man mota fisken med en pinne... Tyvärr avslutades denna fisks liv i insuget av en rejäl Tunzepump som hade tappat sin skyddande sil. Trist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse en sån snygging.Vad är det för fisk?

Jag är tyvärr helt såld på kofiskar.När jag sa till min salvattensmentor att jag har sett min favoritfisk. Var hans spontana kommentar "en kofisk va" så det är bara "jag" att ha en sån.

Ska läsa lite till.

Hur fort växer dom?

Mår dom dåligt av att byta kar om två år?

Behöver hända nått nu! Eftersom det gamla karet är fullt så får det bli nått nytt.

Jag funderar ett tag till.

Mer åsikter och erfarenheter mottages tacksamt.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul ide,specialkar för kofisk!jag tror inte det ska vara så svårt,om du hardessa ensamma,ja hade en boxfish,den hade problem att hinna med när det var mat.

tyvärr fick den prick,och dog,men jag gillar din ide,precis som karro-barros sjöhästkar

kör hårt:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Antennarius commersoni och det är en fisk försedd med ett metspö! Den har en liten antenn som den sticker fram framför munnen . Antennen har ett litet "maskformigt" bihang längs ut. Kommer en bytesfisk i närheten så öppnar den bara munnen och suger in bytet. Göran i Lerum har en inne för tillfället men eftersom jag inte har något lämpligt kar så har jag avstått. Troligtvis kräver den ett specialkar som dina kofiskar - frågan är om de går att kombinera. Den blir ca 30 cm. En annan art är Antennarius maculatus som blir mindre. För bild av den se http://www.bunaken.pwp.blueyonder.co.uk/sss-fish-02.htm

MVH Lasse

Angående dina frågor om kofiskar så är det enda jag direkt vet att de är känsliga för prick (troligvis på grund av hudens uppbyggnad) och att de är sävliga vilket gör att de har svårt att konkurrera. Vad storlek på akvarium gäller så tror jag att du kan styra det lite själv genom att välja hur mycket du skall mata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte alla Frogfish som har metspö i pannan.

Vi såg två när vi var på Maldiverna i våras, en som var runt 10-12cm, den hade suttit på samma sten i två månader och bara rört sig en liten liten bit under den tiden. Den fångar den mat den behöver då den kan ändra färg, (om än långsamt) till det underlag den sitter på, så att andra fiskar inte ska uppfatta den som en fisk. Den andra vi såg var på ett nattdyk, den var ca 3cm stor och när vi kom upp från dyket och berättade detta för dykinstruktörerna på ön blev de helt exalterade och förtjusta i att det fanns mer än en Frogfish på "deras ö".

Bilder på de båda finns här:

http://laggeman.no-ip.com/Bildarkivet/Maldiverna/ Del 1 & 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag vet är det väldigt få som har lyckats hålla kofiskar nån längre tid.

För att öka på chansen för överlevnad är dels det som sagts innan, samt kofisken ska alltid vara först i karet om man avser att hålla fler fiskar. De är sävliga och har därför svårt att konkurrera om födan, då mer rovgiriga fiskar lätt tar maten framför ögat på dem. Samt bör man inte cirkulera vattnet för kraftigt, då har de svårt att ta sig fram överhuvudtaget. Fastnar lätt i insug och dylikt.

De kan utsöndra ett gift som slår ut hela karet om de dör/insjuknar av stress, bett etc precis som alla box/kulfiskar kan.

Har läst(om det stämmer eller inte, låter jag vara osagt)att man ska låta bli att lyfta dem över vattenytan precis som med musslor,sjöborrar ect.

En fisk med mkt karaktär, hoppas du lyckas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...