Gå till innehåll

Dill i burken ?


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Det är bryopsis!

Jag rekomenderar att så snart som möjligt se till att köra nån form av fosfatremover , typ Rowaphos. Samt att se till att nitraten ligger så nära noll som möjligt.

Om Bryopsisen växer bra har du för mycket av dessa ämnen i karet, fastän du inte får något utslag på testerna för Bryopsisen förbrukar allt när den växer.

Enda enkla svaret på hur man får bort dem är att hålla vattnet rent! Bra skummare, vattenbyten, tillför inte för mycket näringsämnen och städa regelbundet. Det finns djur som äter dessa men det är bättre att ta tag i själva roten till problemet. DVS för mycket näring i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade nåt liknande på en sten i mitt nano, men jag släppte i en liten molly miller blennie och några dagar senare var dom borta.

Mollyn är ganska snarlik en salarias så det skulle nog kunna funka också.

Jag är inte säker på att det är bryopsis,dom arter jag sett är mer samlade i sitt sätt att växa och brukar ha lite metallic-lyster i stjäken, men det finns iofs fler varianter.

elysia crispata snigeln äter bryopsis, ibland även naso och lo vulpinus, men det är inte lika säkra kort,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om han låter den växa så "hjälper" den väl till att konsumera fosfat eller är jag ute och cyklar ??

Nej helt rätt. Men alger, både macro och micro, är inte att leka med. Om en oönskad alg får fäste på fel ställe kan ett helt kar bli förstört. Bryopsis är kanske inte en värre sådan, det finns ju saker som äter den.

Vill man exporta mha alger är det bättre att ha dem på kontrollerade ställen, i sumpen, på LS öar eller planterade i sanden så att de är lätta att ta bort.

mvh Mattias

edit: Verkar som bryopsis är svår ändå: http://www.reefs.org/hhfaq/pages/main_pages/faq_algae.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp ner dem. Ju mer alger du har desto snabbare växer de.

mvh Mattias

Är inte helt säker på detta morphriz, min erfarenhet av betning och beskäring är snarare tvärtom men man får ju bort näring genom att göra som du säger. Ovanstående är ett typexempel på när våra resonemang om kemiska begränsningar går snett. Troligtvis är dessa alger mycket snabbare på att ta upp näring (och i lägre nivåer än de kemiska lösningarna) och gör det också direkt på plats i karet. Mitt råd är att om du inte kan leva med dem (vilket jag nog skulle tänka mig kunna göra) klipp dem som morphriz föreslår eller skaffa en betare som Greger föreslår. Ytterligare en sak är att skaffa sig något "korallogräs" typ stjärnpolyper som kan slåss på algens vilkor så hålls algpoppulationen nere.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...