Gå till innehåll

Hjälp med uppstart av akvarium


kungen

Rekommenderade inlägg

hej på alla glada människor

jag har en vanlig ( ej salt vatten ) akvarium och vill byta till en salt vatten akvarium.

vad ska jag byta eller vad ska jag börja och köpa ??

vilken del är viktig och börja med och köpa ???

vad kostar saker och ting ???

räker det med en pump och salt ?? om ja vad kostar pump och salt ???

jag har en ganska stor akvarium men jag vet inte hur många liter det är

jag blir gätte glad om nogån snäll människa kan hjälpa mig och ge mig lite information och säga var är det bildigare och handla .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs, läs massor om saltvatten innan du sätter igång.

Det du behöver för en "basic" setup är väl:

Akvarium

Skummare

pumpar ( kraftiga sådana, minst 10 ggr akvariet volym i cirk per h )

levande sten ( minst 10% av akvariets volym i vikt, levande sten kostar mellan 100-200 kr/kg )

belysning ( glöm vanliga t8 rör om du ska ha koraller, då är det t5 eller metallhalogen som gäller )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mitt på 300 liter så är jag uppe i 6-7 tusen ungefär, med lite liv i också... men vad vill du ha för akvarium? Fiskar, koraller, mjuka, hårda? Innan dess är det omöjligt att säga vad du behöver.

jösses manks, det är verkligen skillnad.

jag är nog upp i 16-17 tusen med mitt 375 l kar :/

det springer iväg fort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det gör ju det. men mitt är ganska lowtech, och jag har bara drygt 20 kilo sten i det än så länge och inte så många koraller, mest mjukisar. Har inte byggt huven till ljuset ännu och inte fixat automatisk påfyllning... så det kommer nog öka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

infoga bild är superenkelt, klicka bara på "utökad textruta" när du ska svara och välj ladda upp bild. Tänk dock på att bilden inte får vara för stor. Max-storlek står i det fönstret.

Enkla grejjer som fungerar. Då tycker jag du ska ta det lugnt, läsa på och spana på köp-och-säljsidan här. och som sagt. vill du ha fiskar eller enkla koraller, eller mer avancerade koraller? Dumt att köpa på sig utrustning för att kunna ha de värsta korallerna om du är intresserad av fiskarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

infoga bild är superenkelt, klicka bara på "utökad textruta" när du ska svara och välj ladda upp bild. Tänk dock på att bilden inte får vara för stor. Max-storlek står i det fönstret.

Enkla grejjer som fungerar. Då tycker jag du ska ta det lugnt, läsa på och spana på köp-och-säljsidan här. och som sagt. vill du ha fiskar eller enkla koraller, eller mer avancerade koraller? Dumt att köpa på sig utrustning för att kunna ha de värsta korallerna om du är intresserad av fiskarna...

kan inte annat än hålla med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SNYGG akvarium du harr mannenn ( Draedon )

very nicee

men måste man ha så mycket stenar i akvariet ??? det klart att det är snygggttt med stenar med kan man inte boörja med lite stenar tex: några styken ??

Tyvärr inte.. Det bästa är om man skaffar så mycket av stenen som möjligt direkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...