Gå till innehåll

Limning av akvarium!


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Som jag förstått det ska siliconet fungera som "fjäder" och lim mellan glaset. När jag tittat på de akvarierna jag har hemma 2st så är sidorutor,front och bak ej limmade på bottenplattan. Eftersom trycket kommer från centrum låter det väll logiskt att man vill ha fjädringen utåt kanterna från bottenplattan.

Jag har inte limmat ett eget akvarium men jag har läst hur man bör göra, och rätta mig om jag har fel för jag är absolut inget proffs på detta område.

Däremot rekomenderas tydligen starkt att använda svart silicon till saltvatten, det är tåligare mot alger och det tar tydligen längre tid för algerna att "krypa" in under siliconet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tittar på "fabriksbyggda" helglasakvarier så är det byggt enligt att frontrutan är "jämn", dvs sidorutornas kortsidor är mot frontrutans långsida, om du förstår. Vi tar det med en bild, hoppas du fattar:

post-2432-14468913394156_thumb.jpg

Sedan är det praxis att man inte har rutorna dikt mot varandra, utan man använder en liten distans (som en tandpetare) för att göra fogen lite tjockare. På det sättet får man inga tryckspänningar i glaset och silikonet står för flexibiliteten. Naturligtvis måste man limma detta i två vändor, där man tar bort tandpetarna när man kör andra varvet. Först limma "fogen", sedan limma fin & jämn kant.

Tänk på att ha stag längs kort & långsidorna i överkant, för att förhindra att rutorna buktar för mycket i överkant.

Sist men inte minst; välj ett bra silikon och låt det härda ett par dagar. Jag har i min iver använt kombinationen ÖoB-silikon och orkade inte vänta och den foger var långtifrån funktionsduglig. Nu var det använt för att limma en bakgrund i karet, men jag hade nog tänkt efter 2ggr om jag hade använt det för att limma akvariet...

Om någon bestrider min metod med tandpetarna - hojta till så jag inte far med osanning. Jag har själv inte använt metoden, men det finns ett flertal som gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...