Gnarkill Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Sent igår kväll var karet på 170 liter igång=) med stenar och allt!när jag spillde i det sista vattnet märkte jag redan att en lite sjöstjärna hade krypit fram=) en liten rakare!och så nu i morse vid 6 när jag steg upp så gick jag och kolla igen och då hade glas anemoner börjat komma fram plus att en konstig räka hade också krypit fram i natt den hade nästan blå kropp mene röd och vit randiga armar jäkligt fin!nu är jag bara sugen på att sluta jobbe så jag kan fara hem och kolla lite mer!Bilder kommer så fort jag kommer över en kamera!/Tom Citera
Scooby_doo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 kul, du får lägga up lite bilder.om det är glasros du har ("glas anemon"), försök utrota dem direkt så slipper du det senare...lättare gör det i början innan akvariet är fullt med koraller/djur.~Henrik Citera
Illustratören Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Köp pepparmint räkor, dom ska äta glasrosor. Annars finns de en del firrar som tycker om dom. Citera
Scooby_doo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 jajamen, som Mattias skriver de funkar det bra med, men kräver att akvariet är lite mer inkört innan du stoppat i djuren då det är helt nystartat om jag läst rätt. Så antingen kan du vänta tills senare när du kan släppa i djur, eller göra det 'manuellt' nu när du kanske ändå grejar runt och möblerar i akvariet och kan vända på stenar och kolla. ~Henrik Citera
Laggeman Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Grattis till starten Tom! Antar att grejorna kom fram som de skulle. Citera
petrol Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Du.. Angående räken.. Kolla så att det inte är en Mantisräka. Citera
Illustratören Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Precis som Henrik (Scooby doby doo) säger så bör akvariet varit igång ett tag. Kräftdjuren har jag fått höra är lite känsligare mot vattenvärden. Pepparmintsräkor ska dock vara riktigt kalas sugna på glasrosor och man kan ha flera stycken i samma akvarium utan att de tar kol på varandra. De ska tydligen inte vara några problemas att få dom att föröka sig och det rekomenderas ibland att slänga ner ett gäng i sumpen så att räkavkomman fungerar som extra kosttillskott för akvarieinvånarna då de är frisimmare (räkbäbisarna=frisimmare).Kul att du kommit igång Citera
Illustratören Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Räkan låter suspekt nog som en Mantis, men man vet aldrig.Kolla upp Mantis på nätet, och då menarjag inte bönsyrsa(Mantis=bönsyrsa på engelska). Det vi saltisar menar med Mantis är bönsyrseräka. Citera
pimo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Roligt att du är igång!Se till att ha tålamod nu under uppstarten!Bilder ska bli roligt att se. Citera
TomKa Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Lycka till med starten och :nya bilder: /Tomas Citera
Draedon Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Pepparmintsräkor ska dock vara riktigt kalas sugna på glasrosor och man kan ha flera stycken i samma akvarium utan att de tar kol på varandra. Det gäller dock att hålla dom lite på svältdiet.. artemia/pellets osv. är tydligen godare än glasrosor Citera
Gnarkill Postat 6 december 2006 Författare Postat 6 december 2006 vart finns det några bilder på dom olika räkor som brukar finnas med LS?jag tänkte så jag kunde identifiera den! Citera
Illustratören Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Har du hört knäppande ljud från tanken kan de va pistolräka eller mantis. Kolla upp: lifters, shrimp, LSDå kommer du säker hitta bilder på olika små kryp.Bifogar bilder på Mantis Citera
Manks Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 du kan alltid kika här lite snabbt, men det finns bättre sidor. jag brukar googla på bilder när jag ahr ett namn på latin. Sen googlar jag på inffo när jag bestämt om det är det djuret/invånaren. http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pCatId=497 Citera
Gnarkill Postat 6 december 2006 Författare Postat 6 december 2006 nu har ja hittat den! det är en coral banded shrimp som jag har! en liten krabat Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.