Gå till innehåll

Första karet!


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar!

allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor!

och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=)

vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna!

Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du bara haft igång det 24 timmar så, hehe.. algerna kommer, lugn du bara ;)

Hur mycket belysning kör du? och vad kör du för belysning?

Tänk på att inte "hiva" i för mycket i början, då går nitriten upp och det är inte så kul.

Har som sagt inte aning om vad du kör för utrustning eller någonting,

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde en nitrat och fosfat mätning idag och det har gått ner overhört mycket sen igår natt!

testet gav bara ett jätte litet utslag på nitrat!

det verkar vara lungt ännu på den fronten! vattnet går ner stabilt!

just nu kör jag med ett vanligt floral glow och ett Power Glow men jag har bara igång det ungefär 2 timmar åt gången! och det ver kar ju funka! rengjorde innerfiltret idag efter jobbet försäkerhets skull!

är ganska nöjd med resultatet av karet och vattnet! i morgon får jag min skummare och min andra större cirk.pump. då blir allt som det ska vara om inte bättre! plus att mina lägre djur städar ju bort mycket av allt som kan bli nitrat bomber=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förvänta dig ej underverk efter 24 timmar som att nitrat/fosfat försvunnit, och att de lägre djuren städar bort 'nitratbomber'. nitraten kommer säkert gå up igen när organsikt material dör på stenar mm. läs på 'kvävecykeln', nitrat är ej det farligaste under uppstarten och det tar tid innan det ökar, utan det som produceras innan nitrat kallat nitrit är intressantare och falrigare nu i början för djuren.

-> det tar flera veckor innan inkörningen är över.

som sagt innan: inget ljus + låt allt ta tid (ej dagar utan veckor,månader) så går det säkert bra.

i med skummaren och mata inte dina eremit kräftor alls, de hittar annat att äta.

lycka till.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det bara väääldigt lungt, och ha tålamod så blir allt kanon fint.

Glöm inte :nya bilder: , är ju oblikatoriskt med jämna mellanrum.;)

Ett litet tillägg:

Jag skulle rekommendera att du byter ut Floral Glow röret mot ett Marine Glow rör.

Powerglow + Marineglow = grym färgkombination.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...