zeke66 Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Jag ska ju snart starta igång en burk runt 250L som är typ 100*50*50...Vad ska jag ha för belysning till den? Vill ju inte ha det dyraste och inte det sämsta heller något mitt i mellan..Räcker det med t5or eller ska man ha metal halogen eller en typ kombi ramp med båda i..Och hur många watt ska metal halogen lampan vara på..Är ju helt ny på detta med saltvatten har bara hållit på med sötvatten tidigare och nu med för den delen.... Citera
Malta Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Jag är ingen expert men jag tycker det borde gå med T5, om du vill ha lite svårare koraller måste du kanske kompensera med någon metalhalogenlampa. Stig vet nog vad som gäller, då han har stenkoraller med 4 st T5! Dock är hans kar endast 35 cm högt, ditt är ganska högt vilket begränsar ditt val av liv eller belysning. Citera
zeke66 Postat 7 december 2006 Författare Postat 7 december 2006 Kanske en kombi ramp med en metalhalogen på w? med 2 st t5 i så man kan justera färgen lite Citera
Draedon Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 klart det går med t5. t5 har många fördelar jämfört med mh. Citera
stigigemla Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 6 st 39wattare tycker jag borde gå bra. Och 8 ännu bättre om de får plats. Jag har ju tillväxt av det mesta under 4 rör men det karet har bara 35 cm vattendjup. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.