Gå till innehåll

fråga om deltec kalkreaktorer


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Två frågor till er som har ellerhaft en delteckalkreaktor.

Ska nog köpa en kalkreaktor deltec 509. I en del trådar diskuteras de vilken pump denna skall drivas med, hur mkt vatten som skall strömma igenom den osv.

Är de inte så att de medföljer en pump o att systemet är därmed komplett, så man inte behöver fundera på detta, eller??

Fråga2: kan man ställa denna kalkreaktor i sumpen rätt upp o ner i något av sumpfacken?? Finns de fördelar med att montera den utanför o dra pvc rör. nackdelarna är ju tydliga med ytterligare rördragning. Min sump är tillräckligt stor för att ha plats för både kalkreaktor o skummare, att ställas rätt i burken. Vad är bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha en pump som matar kalkreaktorn med saltvatten. Själv kör jag med en bypass på min returpump från returpumpen. Hur mycket får man ställa in efter förbrukningen av Ca i karet och värdet av Kh och Mg alla dessa tre skall ligga i balans

Sätt den du i sumpen men ändå så att den interna pumpen är ovan vattenytan så slipper man en extra värmekälla.

Min Deltec funkar kanon och är inte alls rädd för överskott av Co2 i karet. Utvattnet från kalkreaktorn droppar där skummarens utlopp är skulle det ändå komma med lite co2 så vädras det ut.

Så en kanon kalkreaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha en pump som matar kalkreaktorn med saltvatten. Själv kör jag med en bypass på min returpump från returpumpen. Hur mycket får man ställa in efter förbrukningen av Ca i karet och värdet av Kh och Mg alla dessa tre skall ligga i balans

Sätt den du i sumpen men ändå så att den interna pumpen är ovan vattenytan så slipper man en extra värmekälla.

Min Deltec funkar kanon och är inte alls rädd för överskott av Co2 i karet. Utvattnet från kalkreaktorn droppar där skummarens utlopp är skulle det ändå komma med lite co2 så vädras det ut.

Så en kanon kalkreaktor

Ok, tack för svar. Men den där interna pumpen som förser reaktorn med saltvatten, ingår inte den?? De ser ut som de hänger en pump på reaktorns sida när man tittar på deltec produktblad. Eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej ursäkta mig att jag ej skriver bättre ;)

det är precis som Henrik skriver du behöver en liten pump som matar vatten till reaktorn. Antingen så kör man med en bypass från sin retur från sumpen. Ett T-korse med förminskat sidostick 6mm. Min är utav modell Aquamedic

eller en liten pump som man gör som ovan att du leder in vattnet i ett avstick och de som ej skall in i reaktorn går tillbaka i sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej ursäkta mig att jag ej skriver bättre ;)

det är precis som Henrik skriver du behöver en liten pump som matar vatten till reaktorn. Antingen så kör man med en bypass från sin retur från sumpen. Ett T-korse med förminskat sidostick 6mm. Min är utav modell Aquamedic

eller en liten pump som man gör som ovan att du leder in vattnet i ett avstick och de som ej skall in i reaktorn går tillbaka i sumpen

Ok, då fattar jag! Kanske är de enklast med en t-korsning på returen o en reduceringskran på den, så slipper man ju en pump, för jag antar att de är mkt låga flöden som skall till..eller?..min retur kommer nog bli en deltec4040, så de lär ju finnas kapacitet över där. Vad tro ni/du om de? T-röret blir ju isåfall 25mm eller nåt sånt, eftersom detta är deltec pumpens diameter på uppfarten. Kör man med muffar så rörstorleken reduceras, för inloppet på kalkreaktorn är väl betydligt smalare..??. Är de gängtejp som gäller sista steget mellan pvc rör o inlopet på kalkreaktorn??. Finns de nån regel var t-korsningen skall sitta på uppfartsröret från deltecpumpen för att inte bromsa pumpen alltför mkt..?? Många frågor...har aldrig haft en kalkreaktor som ni märker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

La lättaste är nog att sätt en 25mm skarvmuff på ditt returrör.

Borra ett 6mm hål i denna muff sätt in en 6mm pvc rör i hålet och limma på med tangit.

Tack för dina snabba svar! Fantastiskt bra att få råd från en som vet..'Ytterligare en, fråga, antagligen den dummaste fråga du nånsin hört. kalkreaktorn skall ju inte vara aktiv 24 timmar om dygnet, men vad är de man stänger av?? Jag gissar att den interna pumpen skall gå hela tiden o tillflödet går ju inte stänga av. Är de rätt gissat att de är CO2 tillförseln man stänger av när dom menar att man skall stänga av reaktorn. Isåfall ifinner sej fråga 2, hur går detta till, de är väl en mekanisk kran, dvs de går väl inte sätta en timer på den funktionen....eller är de en elektroventil på alla kalkreaktorer så man skall kunna timerstyra dom????Modellen jag funderar på är pf509.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har fattat rätt det är tillförseln av co2 man styr/kontrollerar

Co2 styr du sedan med magnetventil + timer

alt

magnetventil + ph mätare + timer

Hur länge du skall dosera in Co2 beror på åtgången av ca i karet. Tog mig 1 månad att ställa in detta för att vara säker.

Ligger på cirka 420 i karet och 480 i reaktorn

Låter jobbigt men jag mätte Ca innan magnetventilen gick till både i karet och utgående vatten från reaktorn

sedan så mätte jag 2h efter att reaktorn slått ifrån igen så ser man hur mycket man skall ställa in. Det hela beror helt enkelt på ditt akvarium

så nu kör jag bara med 1-2 bubblor i sekunden mellan kl 14.40-19.25

ph:t ligger i reaktorn går ner till 5.6 som jag förstått är ett bra värde

Utgående vatten så ligger jag med 2-3 droppar i sekunden

Här är manualen om du ej sett den innan

http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20PF500-600-600S-1000.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha en pump som matar kalkreaktorn med saltvatten. Själv kör jag med en bypass på min returpump från returpumpen. Hur mycket får man ställa in efter förbrukningen av Ca i karet och värdet av Kh och Mg alla dessa tre skall ligga i balans

Sätt den du i sumpen men ändå så att den interna pumpen är ovan vattenytan så slipper man en extra värmekälla.

Min Deltec funkar kanon och är inte alls rädd för överskott av Co2 i karet. Utvattnet från kalkreaktorn droppar där skummarens utlopp är skulle det ändå komma med lite co2 så vädras det ut.

Så en kanon kalkreaktor

Kanonbra svar wrang. Jag börjar få ihop de nu. Nu återsår bara de där med returen...limma på en plastslang direkt i ett hål...du har inte nåt kort på hur du löst de?

tror du pf509 är en bra reaktor..dens er lite enklare ut än de andra...men...kanske inte gör nåt...mitt akvarium kommer bli runt 480 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...