Gå till innehåll

90l saltvatten


masse_86

Rekommenderade inlägg

Hade tänkt att göra ett litet system att ha på mitt studentrum. Eftersom jag som student inte har supermycket med cash, så hade jag tänkt att ta lite grejer från ebay.

Huvudkar: 90l(ca 75*35*35), ytavrinning, durso

Sump, ca 50l

LS: 12-15kg

Innehåll: Mjukkoraller, enkla SPS/LPS , Någon liten fisk, någon räka, turbosniglar

Belysning: T5 4*24W(tillräckligt?)(ebay)

Skummare: Dymax LS10 (ebay)

UV-C: 18W(för mycket?, tidsbegränsa?)(ebay)

Doppvärmare: Från nuvarande akvarium

Cirk.pump: 1st Tunze Nanostreamer 6025 (behövs mer? alternativ?)

Återföringspump från sump: ????

Vad tror ni om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har ett 'stabilt' akvarium och kan ordna akvarievakt som kan fylla på vatten (för automatisk påfyllning), och matar och se till akvariet då och då klara det sig oftast några veckor..

givetvis bero det på hur krävande saker du har och man vet man aldrig vad som kan hända,,, och en liten sak kan göra att allt dör om man inte gör ngt åt dem innom tidrymden av dagar. så är det bara, satsa på enkla djur till början med.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett förslag på billig returpump är Aquabee 2000 eller 3000l/h, men finns många andra att välja på. du har bestämmt dig för sump, ta en kraftig returpump och grövre durso (rör diameter uträkning:http://reefcentral.com/calc/drain.php

) så slipper du cirkulationspump i akvariet.

UV-c räcker gott och väl, kan ta mindre med eller skippa helt om du ej ska ha känsligae fiskar som kirurger mm. om du köper så behöver den ej gå dygnet runt, bara precis innan och efter man köpt ny fisk.

ljuset blir säkert bra.

doppvärmare brukar ej behövas pga all värme från pump, ljus mm, men ta med den om du redan har.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar inte trådan, när jag sökte på den!

Ok...då tror jag att jag skippar UV-C till att börja med.

Doppvärmaren hade jag tänkt att ha för att bättre hålla temperaturen på natten.

Hur mycket cirkulation tror ni är lagom...effektivt 2000-3000l/h eller? (Menar efter att man räknat bort förlusterna i höjd)

Hur ska man konstruera utblåset för att få så bra spridning som möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...