Gå till innehåll

allt dog


stampe

Rekommenderade inlägg

Tänkte varna för att köpa kalciumhydroxid.

Jag köpte kalciumhydroxid i en butik som säljer till labb.Kollade innehållet med andra som jag vet kör med labb produkter,allt verkade ok.

1 månad senare började ph kh att svikta rejält.Sedan började fiskar att dö en efter en.Koraller dog,alla fiskar dog.

Borstmaskar kröp ur levande stenen och dog.Nitrit ,nitrat,ammonia allt var bra utom ph och kh.

Ph var 7,7 och kh gick inte att se för det var så högt.det vart ingen färgskifning alls.

Nu har jag fått starta om allt från början.

Blev en dyr historia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetrist att höra.

Samtidigt låter det lite mystiskt att kalciumhydroxid skulle vara boven i dramat. Berätta mer om hur du tillsatte kalciumhydroxiden. Använde du en kalkvattenmixer? Tillsatte du det manuellt? Om du varit för generös med kalciumhydroxid borde ju PH ha rusat i höjden. KH borde ju inte påverkas av kalciumhydroxid. Jag själv har ett PH på 7,6-7,7 utan problem, så det är ingen farlig nivå i sig. Har du använt några andra tillsatser som påverkat KH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalciumhydroxid Ca(OH)2, används bla. för göra kalkvatten, då ska du lösa upp i vatten först och ej ta med 'bottensatsen' med fällningen som uppstår. kalkvatten höjer PH, så kan ej förstå varför du har bara PH 7.7. måste vara ngt annat som gick fel om inte kalciumhydroxiden var 'oren', men brukar då vara fosfater mm i den..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror absolut inte att det har att göra med CaOH2. Detta är en av de ofarligaste substanserna som finns. Dessutom stämmer det inte med ditt pH! En bra kalkvattenlösning håller ett pH på minst!!!! 11,5. Jag har kört kalkvatten mer än 20 år utan problem! Du har absolut råkat ut för något annat, men vad är omöjligt att säga utan fler uppgifter om ditt system!.... kanse svavelväte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testerna har testas i annat vatten och var ok.

Svavelväte?är det något jag har tillsatt eller uppstår det av något?

Jag har inte använt så mycket annat än detta iodine,stronsium.

problemen började 4-5veckor efter jag började med kalciumhydroxiden.

Använde innan färdigblandad för akvarie-

Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 månad senare började ph kh att svikta rejält.Sedan började fiskar att dö en efter en.Koraller dog,alla fiskar dog.

Borstmaskar kröp ur levande stenen och dog.Nitrit ,nitrat,ammonia allt var bra utom ph och kh.

Ph var 7,7 och kh gick inte att se för det var så högt.det vart ingen färgskifning alls.

Blev en dyr historia

Hasse,

Som sagt, det verkar mysko det här. Jag hoppas att du har tålamod med att vi "gräver" lite i din trista erfarenhet, men det kan finnas saker att lära här.

Du skriver att "ph kh började svikta rejält". Vilka värden hade du innan det "sviktade"? Vad hände när det "sviktade". Om ph rör sig från "normala" ca 8,1-8,2 ned till 7,7 är det i sig inte så farligt, utan snarare ett tecken på antingen för lågt KH eller för mycket löst CO2 i vattnet (vilket i sin tur kan bero på dålig luftning/cirkulation) av vattnet. Det som verkar så mysko är att, om jag tolkar dig rätt, att ph gick ned samtidigt som KH gick upp? Är det rätt uppfattat? Vilket värde på KH hade du innan det "sviktade"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetråkigt Hans! Men jag är också skeptisk till att kalciumhydroxiden skulle ligga bakom. Ditt pH är som sagt inte farligt lågt och kalkwasser innebär i regel ett högre pH och absolut inte ett lägre i sig självt. Mättat kalwasser innehåller runt 12 i pH och är i princip omöjligt att överdosera även om du byter ut allt evaporerat vatten med mättat kalkwasser som exempelvis jag och många andra gör.

Du är säker på att det var kalciumhydroxid du tillsatte och inte något KH höjande? Hur "kollade du innehållet med andra som jag vet kör med labb produkter,allt verkade ok."?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid bör användas för att bibehålla bra värden, det är ingen bra metod för att snabbt höja kalcium eller hårdhet.

Tillsätter man allt för mkt kalciumhydroxid allt för snabbt så stressar man systemet genom PH svängningar.

Man riskerar även att få fällningar direkt i karet, även kallat "snöstorm" då det bildas mängder med små kalkflingor. Det ser mer eller mindre ut som det snöar. Normalt sett är inte snöstorm särskilt farligt, men det sätter givetvis ännu mer stress på systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid bör användas för att bibehålla bra värden, det är ingen bra metod för att snabbt höja kalcium eller hårdhet.

Tillsätter man allt för mkt kalciumhydroxid allt för snabbt så stressar man systemet genom PH svängningar.

Man riskerar även att få fällningar direkt i karet, även kallat "snöstorm" då det bildas mängder med små kalkflingor. Det ser mer eller mindre ut som det snöar. Normalt sett är inte snöstorm särskilt farligt, men det sätter givetvis ännu mer stress på systemet.

Ja det är en möjlighet och jag utgick ifrån att han fortfande använde droppmetoden som han skrev tidigare. Jag antar att en möjlig snabbdosering även skulle kunna förklara det jättehöga KH värdet?

Använde du droppmetoden kontinuerligt eller kan det ha uppkommit en onaturligt snabb dosering av kalkwasser i vattnet?

Såg du någon snöstorm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde droppmetoden hela tiden,men fick i bottensats någon enstaka gång.

Jämnförde kalciumen med skansenakvariets,men det kan ha varit vissa saker som skiljt sig.Min var teknisk men inte deras.Min kostade 145kr för ett kilo och deras 550+moms.

Fiskarna hade som bränskador på gälarna och låg på botten.De försökte hålla sig uppe men ramlade hela tiden.

Borstmaskarna kröp ur stenen och hängde döda på stenen.

Innan jag startade om var syret på 0 enligt mätningarna.

Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är omöjligt att säga vad som har orsakat dina problem, men jag tror inte man kan skylla det på kalciumhydroxid i sig. Det är ju möjligt att den produkten du köpt innehållt t.ex. klumpförebyggande medel, bakteriedödade medel eller annat otäckt. Ibland ska man tänka sig för både en och två gånger innan man tillsätter något som inte är tänkt till saltvattensakvarium.

Men jag vet inte om jag överhuvudtaget hade skyllt det här på kalciumhydroxiden. På mig låter det som någon form av chock i akvariet. Säg att en fisk dött och börjat förgifta vattnet med följd att flera fiskar och koraller dör. Har akvariet inte en biologisk kapacitet att bryta ner allt så kommer värderna snabbt att skena iväg och fel håll. Mycket död materia som ska brytas ner kan påverka PH och syrehalt.

Det är bara gissningar, men jag tycker inget tyder på att det är kalciumhydroxiden som är boven dramat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror absolut inte att det har att göra med CaOH2. Detta är en av de ofarligaste substanserna som finns. Dessutom stämmer det inte med ditt pH! En bra kalkvattenlösning håller ett pH på minst!!!! 11,5. Jag har kört kalkvatten mer än 20 år utan problem! Du har absolut råkat ut för något annat, men vad är omöjligt att säga utan fler uppgifter om ditt system!.... kanse svavelväte?

Hur uppstår svavelväte?

Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej varför det skulle kunna vara svavelväte som är problemet.

svavelväte uppstår i syrefria miljöer, om man ej har ngn cirkulation eller typ om man har en DSB som bryter ner nitrat till nitrogena gaser.

Kör du med DSB?

~Henrik

Nej-jag kör inte med det.

Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...