Gå till innehåll

Fäster silicon under vatten?


Goranius

Rekommenderade inlägg

Jag behöver göra om min ytavrinning då den är för hög, men jag pratade med en kille på en akvariebutik i STHLM och han sa att det var meningslöst att försöka då det inte går att fästa siliconet i vattnet.

Men om man limmar ihop hörnan först och sen sätter silicon efter alla kanter och sen trycker ner så att den sätter sig borde det väl funka?

Jag förstår att man men 99% säkerhet måste eftersilicona men då har man kommit en bra bit på vägen.

Någon som har gjort detta eller tror att det funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he, nice!

Då gäller det att vara ihärdig med dremmeln med andra ord. Även om det tar lång tid så tror jag det går fortare än att dra ut den gamla och sätta i en ny, och säkrare.

Hur hade du tänkt dra loss den gamla ytavrinningen utan att sabba fogen mellan botten och sidorutorna, med vatten i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sådan här:

Multiverktyg Co/Tech

med LCD display för inställning av varvtal 8000-32000 v/min. Motor 230 V/170 W. Spindelspärr för enkelt verktygsbyte. Lämplig för slipning, polering, borrning m.m. Levereras i praktisk förvaringslåda med 40 tillbehör, böjlig axel och maskinstativ. Spännhylsechuck 2,4 och 3,2 mm.

Art. nr.

1- Antal Köp 30-9328 298,00 st.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386692

309328A_X_2006-07-04_145749_154.jpg

och en sådan här:

Diamantkapskivor

för kapning i hårda material som glas, kakel m.m. Innehåller 6 st. kapskivor diam. 20-22 mm och 2 st. axeltappar diam. 2,4 mm. Lämpl. varvtal ca 15000 v/min.

Artikelnummer 30-7985 109:-

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386882

307985_B_2006-07-04_144914_979.jpg

Sedan så är det bara lite tålamod som krävs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lite riskfyllt att kapa glaset i vattnet, lär ju komma små glaspartiklar som far runt i vattnet, tänkte mest på om det satte sig i fiskarnas gälar eller så. Detta måste ju även hända om man kapar från insidan, eller?

Min tanke ligger åt samma håll.

Hur som helst fick jag loss skivorna igår utan att skada silikonet som håller ihop karet.

Fixade en annan lösning på ytavrinning så länge får väl fundera hur jag ska lösa detta, skickar skivorna på kapning så länge.

Min första fråga står dock obesvarad:

Fäster silikon under vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars finns det koralllim också. Tror inte vanligt silikon duger, inte enligt mina erfarenheter iaf.

Släpper silikon inte ifrån sig amoniak när det torkar? Det svider iaf duktigt i ögonen när man silikonar ett kar med huvet ner i det. :)

Tänkte mest på det levande. Igen. :) Om det är skadligt kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars finns det koralllim också. Tror inte vanligt silikon duger, inte enligt mina erfarenheter iaf.

Släpper silikon inte ifrån sig amoniak när det torkar? Det svider iaf duktigt i ögonen när man silikonar ett kar med huvet ner i det. :)

Tänkte mest på det levande. Igen. :) Om det är skadligt kanske.

Ja det vill jag inte vara med om igen.

Förlorade nästan hela mitt korallbestånd av Flat worms för 6 mån sen ca 25 stenkoraller samt 10 mjukisar + alla fisk så det får inte ske , då lägger jag ner.

Funderar på att skapa en ny avrinningbox som är fyrkantig men som inte är så stor jag gör färdig på "land" borrar sen ett hål i botten och trär sen det över min standpipe och fäster den i röret samt glaset på något sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske förstod fel, men om din ytavrinning är för hög, går det då inte att stänga den + sump för att bygga ny ytavrinning lite mindre precis innanför den "höga" ??

Då kan du ju jobba torrt med vanligt silikon utan att komma i kontakt med vatten..

Sen skära bort den höga när det är härdat o klart, men det blir kanske trångt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur som helst fick jag loss skivorna igår utan att skada silikonet som håller ihop karet.

Sen skära bort den höga när det är härdat o klart, men det blir kanske trångt??

Bra tänk men går tyvärr inte.

Har sett en lösning med en ytavrinningsbox i en tråd där själva boxen sitter runt standpipen med hjälp av en gummibussning. Då kan man ju föra boxen upp och ned tills man får den nivå man önskar. Som en genomskinlig burk som har fått ett borrat hål i botten, som sedan trätts över standpipen med en gummigenomföring. Svårt att beskriva, men det finns kanske någon som vet vilken jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tänk men går tyvärr inte.

Har sett en lösning med en ytavrinningsbox i en tråd där själva boxen sitter runt standpipen med hjälp av en gummibussning. Då kan man ju föra boxen upp och ned tills man får den nivå man önskar. Som en genomskinlig burk som har fått ett borrat hål i botten, som sedan trätts över standpipen med en gummigenomföring. Svårt att beskriva, men det finns kanske någon som vet vilken jag menar.

Det är väl det här som jag hade tänkt mig ungefär men om den sitter med en gummibussning så borde den ta ganska mycket stryk av saltet i vattnet och till slut släppa och då har man en så kallad översvämning i sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Bra tänk men går tyvärr inte.

Har sett en lösning med en ytavrinningsbox i en tråd där själva boxen sitter runt standpipen med hjälp av en gummibussning. Då kan man ju föra boxen upp och ned tills man får den nivå man önskar. Som en genomskinlig burk som har fått ett borrat hål i botten, som sedan trätts över standpipen med en gummigenomföring. Svårt att beskriva, men det finns kanske någon som vet vilken jag menar.

Så har jag gjort! Dock ingen gummibustning/packning! Vanlig genomförare till 32 mm pvc-rör.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...