Gå till innehåll

Magnetpump - Hydor koralia


Hulteke

Rekommenderade inlägg

HEJ!

Det kanske är dags för egen tråd till Koralia-pumparna?

Eller inte, jag tänker på Marea som kom upp i tråden här - och försvann. I sådant fall, om det nu dras igång en tråd eller om vi fortsätter skriva här, så undrar jag om de kant styras. Jag ägnade en timme igår åt att försöka surfa rätt på den infon. Blev tom medlem på ett itaiensktalande forum (reefitalia) och har mailat hög och låg på Hydor. Men om någon har mer information än den som Hydor-USA lät meddela om att, och nu parafraserar jag,

Koralia är inte avsedda för styrning med på/av-teknik men fungerar väl med vågmaskiner som ökar/minskar effekten.

så är det läge att träda fram ur skuggorna och berätta - allt! :skal

Det där med vågmaskiner kan jag, som om så mkt annat, noll om. Har ni tips på bra läsning? Är det ngn som kommer på en bra lösning med sådan teknik för att lösa detta med styrning av Koralia? Sen finns det en massa bilder där ute, bl.a. hos italienarna, men dem kan man tyvärr inte sno eller "dela med sig" av så därför undrar jag även om det finns bilder på dem in action?

(admin. om du tycker detta blev kapning och :argumerar:off-topic så flytta gärna över det till egen tråd...)

mvh.

den vetgirige :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

/.../ så undrar jag om de kant styras. Jag ägnade en timme igår åt att försöka surfa rätt på den infon. Blev tom medlem på ett itaiensktalande forum (reefitalia) och har mailat hög och låg på Hydor./.../ :smiley17:

Bara tanken på att få citera sig själv ... Oj oj oj! :nöjd:

Här kommer svaret jag fick från en italiensk leverantör som jag mailade i frågan:

Hi Ricard,

at the moment Hydor made only 4 models fixed power, but they still work and they think that they have in march 2007 two electronics models for control speed like tunze..

At this moment there's a product able to order non electronics pumps and simulate the multicontroller of tunze.. you can see the link...

http://www.aquariumcoralreef.com/scheda.asp?id=1338

You can order it by a system connect to your pc.. you can see link

http://www.aquariumcoralreef.com/catalogo.asp?scat=43&cat=243

Regards

Girotto Moretto Giovanni

Store Manager

Aquariumcoralreef

Via Almese,7

10040 Villar Dora (TO)

Tel+39 011 9352970

Fax+39 011 9352970

Cell+39 333 6051147

mvh. och hopp om en "lösning" på detta problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

ngn som hört ngt mera om styrbara Koralia?

~Henrik

Här kommer svaret jag fick från en italiensk leverantör som jag mailade i frågan:

Hi Ricard,

at the moment Hydor made only 4 models fixed power, but they still work and they think that they have in march 2007 two electronics models for control speed like tunze..

At this moment there's a product able to order non electronics pumps and simulate the multicontroller of tunze.. you can see the link...

http://www.aquariumcoralreef.com/scheda.asp?id=1338

You can order it by a system connect to your pc.. you can see link

http://www.aquariumcoralreef.com/catalogo.asp?scat=43&cat=243

Regards

Girotto Moretto Giovanni

Store Manager

Aquariumcoralreef

Via Almese,7

10040 Villar Dora (TO)

Tel+39 011 9352970

Fax+39 011 9352970

Cell+39 333 6051147

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ngn som hört ngt mera om styrbara Koralia?

~Henrik

Hej hopp!

Nej jag har inget hört och faktiskt glömt av det hela. MAilar honom igen och ser om det har hänt något. Som regel blir ju sådana här releaser senarelagda av olika skäl.

Återkommer när jag fått svar.

/Hulteke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man bara ha en enkel vågfunktion kan man slakta en bordsfläkt tex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8740487 och vända upp och ned på fläkten och låta den göra en pendlande rörelse med strempumpen, ungefär som en utombordare.

Haha, det måste jag testa i sommar när jag har mina fria veckor. :) Måste ha både tid och gott om plats till det experimentet, det kan lätt bli blött överallt annars... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanon, hör av dig med vad de svarar.

Jag mailade dem själv för ett tag sedan, men då återerkom de bara med de 4 modeller de har nu Koralia 1-4, inget om de styrbara..

Skulle vilja veta lite mera om dem innan jag bestämmer om det blir en sådan eller en styrbar Tunze Nanostream 6055.

~Henrik

Hej hopp!

Nej jag har inget hört och faktiskt glömt av det hela. MAilar honom igen och ser om det har hänt något. Som regel blir ju sådana här releaser senarelagda av olika skäl.

Återkommer när jag fått svar.

/Hulteke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag fått svar på frågan om när de elektroniskt styrda koraliapumparna kommer ... (styrning kräver elektonisk styrning ...)

"Hi Ricard!

Any problem to give you all the information you need… good or bad …. :skrattar:

Until today I’m sorry to tell you that we have no news about koralia electronic … it seems they will be arrive for June or July….

Regards

Girotto Moretto Giovanni

Store Manager"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ!

Det kanske är dags för egen tråd till Koralia-pumparna?

Eller inte, jag tänker på Marea som kom upp i tråden här - och försvann. I sådant fall, om det nu dras igång en tråd eller om vi fortsätter skriva här, så undrar jag om de kant styras. Jag ägnade en timme igår åt att försöka surfa rätt på den infon. Blev tom medlem på ett itaiensktalande forum (reefitalia) och har mailat hög och låg på Hydor. Men om någon har mer information än den som Hydor-USA lät meddela om att, och nu parafraserar jag,

Koralia är inte avsedda för styrning med på/av-teknik men fungerar väl med vågmaskiner som ökar/minskar effekten.

så är det läge att träda fram ur skuggorna och berätta - allt! :skal

Det där med vågmaskiner kan jag, som om så mkt annat, noll om. Har ni tips på bra läsning? Är det ngn som kommer på en bra lösning med sådan teknik för att lösa detta med styrning av Koralia? Sen finns det en massa bilder där ute, bl.a. hos italienarna, men dem kan man tyvärr inte sno eller "dela med sig" av så därför undrar jag även om det finns bilder på dem in action?

(admin. om du tycker detta blev kapning och :argumerar:off-topic så flytta gärna över det till egen tråd...)

mvh.

den vetgirige :smiley17:

Fungerar inte de här pumparna med exempelvis Aquarium Systems eller Aqua Medics vågmaskiner? De är visserligen av/på-maskiner men har väl "slowstart" funktion för att spara impelern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...