Gå till innehåll

koraller ifrån simontorp :)


alofstrand

Rekommenderade inlägg

Fick höra att Simontorp har fått igång sin korall odling: lät lovande med koraller med fina färger på iallafall, priserna var mycket bra om det är stora koraller, men är det fraggar som var dom på tock för dyra...

skall prova beställa två stycken hade jag tänkt mig, så får vi ses vad det är för något... återkommer när jag har fått hem dem blir nog om två veckor ca??

mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick höra att Simontorp har fått igång sin korall odling: lät lovande med koraller med fina färger på iallafall, priserna var mycket bra om det är stora koraller, men är det fraggar som var dom på tock för dyra...

skall prova beställa två stycken hade jag tänkt mig, så får vi ses vad det är för något... återkommer när jag har fått hem dem blir nog om två veckor ca??

mvh Andreas

Vartifrån (vilken återförsäljare) ska du beställa korallerna?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl QTM som odlar korallerna då en kille där jobbar på Simontorp.

QTM för övrigt verkar helt hopplösa att ha och göra med... Man skickar brev utan något svar eller reaktion och ringa är oftast fullständigt bortkastad tid då ingen svarar för det mesta. Vet inte om dom är tänkt att starta upp någon mer publik profil på den svenska marknaden, eller om dom vill hålla sig i bakgrunden som dom verkar göra?

Någon mer som har erfarenhet av QTM?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl QTM som odlar korallerna då en kille där jobbar på Simontorp.

När Malmö Akvarieförening var på Simontorp förevisades vi bla. en anläggning som var för korallodling. Det stod bla en hel del koraller i ett stort runt kärl (2,5-3 m i diameter) med kraftig belysning över. Korallerna stod på ett galler en bra bit över botten.

Systemet var stort med stooora filterbehållare/sumpar i seriekoppling.

Möjligtvis att Simontorp köper in korallerna och drar upp dem vidare i sin anläggning? Men något sådant nämndes inte.

De hade också en hel del svenskodlade clownfiskar, men dessa hade de ej odlat själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl QTM som odlar korallerna då en kille där jobbar på Simontorp.

QTM för övrigt verkar helt hopplösa att ha och göra med... Man skickar brev utan något svar eller reaktion och ringa är oftast fullständigt bortkastad tid då ingen svarar för det mesta. Vet inte om dom är tänkt att starta upp någon mer publik profil på den svenska marknaden, eller om dom vill hålla sig i bakgrunden som dom verkar göra?

Någon mer som har erfarenhet av QTM?

vad jag hörde för ett tag sen var att dom skulle lägga ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var väl nästan väntat att nedläggning skulle vara nära till hands. Lite synd bara, då dom verkade ha finfina priset och perfekt att köpa direkt från grossist om man är företagare.

Vill minnas att det var "någon" på Simontorp som nämnde detta med QTM + Simontorp, eller så var det åt andra hållet... Minnet är kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
vad jag hörde för ett tag sen var att dom skulle lägga ner!

Vill bara mämna att det är full satsning på koraller på Simontorp och eventuellt också Ricordea till våren!

Ingen från QTm är involverad i detta, Martin Palmquist heter han som styr odlingen tillsammans med viss expertis hjälp från en av Tysklands stora odlare.

Mvh

Benny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen från QTm är involverad i detta, Martin Palmquist heter han som styr odlingen tillsammans med viss expertis hjälp från en av Tysklands stora odlare.

Mmmm... Men antingen finns det två Martin Palmquist (den ena stavar med "v" och den andra med "u"), eller så är det samma person vi pratar om:

http://www.qtm.se/?p7i1l2s0

"Vi som är verksamma i företaget är:

Martin Palmqvist – mångårig erfarenhet inom marina system, ansvarig av odling av stenkoraller på Simontorp."

Det vi menade var att det är samma person som jobbar på båda företagen... Så att säga att QTM (som företag) inte har med korallodlingen att göra borde vara ett korrekt uttalande.

Låter som ett kul projekt för övrigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både QTM och Simontorp som kunder. Nere hos Simontorp är det full fart på korallodlingen, ser bra ut. En tidigare anställd på QTM samarbetar med dem så vitt jag förstår. QTM kör på, men han som kör det har även ett annat företag, och väldigt mycket att göra. Senaste jobbet är att starta upp saltvattensförsäljning på Exotic Zoo i Ängelholm, där undertecknad levererat rör/ventiler/delar. Köper även all min utrustning/levande/foder i den butiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...