Gå till innehåll

200 L


wiman

Rekommenderade inlägg

Hejsan, jag undrar om någon vet vad jag behöver till mitt 200 l akvarium för att kunna hålla saltvattensfiskar? Är inte ute efter att göra ett rev akvarium utav det , iaf inte i början. Utan kanske ha någon clownfisk eller nå annat roligt.

Med vänliga Hälsningar

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2-4000 liter/h cirkulation (mer är bättre)

20-40kg Levande Sten

Vatten/Salt

Belysning, om bara nån fisk ska i räcker det med ett lysrör eller två för det estetiska, vill du ha koraller o annat får du uppgradera lyset.

Skummare. Inget måste om du tycker det är ok att byta vatten ofta o mycket, men jag skulle nog rekommendera en skummare iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten 100+ per kilo (om man inte köper begagnat)

Pumpar kan man få biligt, (475 kr/st för tex New Jet 2300 2300L/h) du behöver då två.

Sen så finns det bättre pumpar för mer pengar också :-)

Lysrörsarmatur med 2 rör kanske 1000:- (beroende på längd och styrka som beror på måtten av akvariet)

Skummare är det lite svårare att säga beroende på vilken typ och hur mycket fisk men från 1000 uppåt.

Salt + hyfsad mätare med mera (test osv) 1000

Givetvis så går det att köpa allt begagnat, men då krävs det lite tålmod och tur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, jag undrar om någon vet vad jag behöver till mitt 200 l akvarium för att kunna hålla saltvattensfiskar? Är inte ute efter att göra ett rev akvarium utav det , iaf inte i början. Utan kanske ha någon clownfisk eller nå annat roligt.

Med vänliga Hälsningar

Johan

Hej! Jag hade satsat på ett Tunze Reefpack 500. I det paketet finns ytavrinning, automatisk nivåreglering och påfyllning, hink för osmosvatten, skummare och filtrbehållare. Du behöver då inte göra om akvariet, bygga sump etc. utan bara att stoppa i och köra igång. Byter du till ett annat akvarium är det bara att flytta över paketet. Nackdelarna blir ju att det tar plats i akvariet.. men det gör ju även en ytavrinningskammare. Dyrt? Kostar ca 5000:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som återfallssaltis har jag också funderat på Tunzes Reefpack-lösning när jag väl skall dra igång men finns det inget lite billigare alternativ? Tunze kan väl inte vara ensamma om detta koncept?

Jo konstigt att ingen annan gjort något liknande? Kanske med inbyggt UV-filter också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättre lägga dom 5000:- på en sump med en Beast 400, räcker ju å blir över till ytavrinning, streamer å returpump åxå. Slipper man ha den där fula tunzelådan i i huvudkaret dessutom.

som nybörjare är det oerhört skönt slippa strula med sumpbyggen. reefpacken är riktigt lätt få igång och den ger dig ytavrinning och den funktionalitet man behöver. dessutom är det inte lätt bygga in sumpar i möbelkarbänkar.

Jag gav 400euro för min reefpack vilket är en aning billigare än 5000:- :)

4k är inte så dyrt för skummmare, osmolator och ytavrinning + mekaniskt filter med plats för filtermaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som nybörjare är det oerhört skönt slippa strula med sumpbyggen. reefpacken är riktigt lätt få igång och den ger dig ytavrinning och den funktionalitet man behöver. dessutom är det inte lätt bygga in sumpar i möbelkarbänkar.

Jag gav 400euro för min reefpack vilket är en aning billigare än 5000:- :)

4k är inte så dyrt för skummmare, osmolator och ytavrinning + mekaniskt filter med plats för filtermaterial.

Håller helt med! Vill också slippa ligga sömnlös om nätterna när man är rädd att det skall börja läcka från rördragningarna till sumpen t.ex.

Är förresten filtret och skummaren ihopkopplade eftersom man inte ser något ytavrinningsintag på skummaren? Vart köpte du ditt reefpack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med! Vill också slippa ligga sömnlös om nätterna när man är rädd att det skall börja läcka från rördragningarna till sumpen t.ex.

Är förresten filtret och skummaren ihopkopplade eftersom man inte ser något ytavrinningsintag på skummaren? Vart köpte du ditt reefpack?

dom är ihopfästa men skummaren använder inte insuget från filtret utan tar vattnet från nedre delen av skummaren. jag köpte min aquapro2000!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant "filterpaket". Visst tar det lite plats, men det verkar vettigt. Dock blir jag lite fundersam kring filterpartonen... Det pratas ju så mycket här om att man inte ska använda vadd i ett ytterfilter för det kan bli en "nitratbomb". Men vad är egentligen skillnaden på denna patronen och vanlig filtervadd i ett ytterfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skillnaden är väl inte så stor eller ingen alls men jag kan tänka mig att har man filter massa i ett ytterfilter är det lätt att man glömmer att göra rent det .. men har du ett reefpack så kan man säga att det säger till själv för när filtert är skitigt så det är dax att byta eller göra rent så sjunker vattennivån lite i akvariet så det är hur enkelt som helst att se när det är dax att göra rent ..

har själv kört med det nu sen i mars och mina nitrat värden är då bra (peppar ,peppar =P:::)

tycker det fungerar kanon reefpacket

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man får med 5 st eftersom man ska rengöra/byta dom ofta. jag har dock köpt till en patron man kan fylla med valfritt material och jag har rowaphos i det istället för att köra med vadden.

http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/106c9b68f1f19656c5785706ac7abacb/cl/details/anid/066061/TUNZE%20Refillable%20cartridge%20870//listtype/search/searchparam/Refillable%20cartridge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...