Gå till innehåll

Daniels AM Chromis 125 liter


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Hej

Startar en tråd om mitt första saltvattensakvarium. Jag startade det i mitten av oktober. Jag har inte kommit loss att lägga upp bilder förrän nu så jag börjar med lite gamla bilder och arbetar mig framåt i tiden.

Först lite bakgrund:

Jag har haft sötvattensakvarium sedan sedan tioårsåldern, dvs i drygt tjugo år. Akvarieintresset har alltid varit relativt 'seriöst', jag har arbetat i akvarieaffär, haft stor akvarielokal och sitter sedan flera år med i Malmö Akvarieförenings styrelse. Detta till trots har jag aldrig förr prövat på saltvattensakvarium, även om nyfikenheten har funnits där.

Nu lite bilder:

Akvariet kom i tre kartonger, en för akvariet, en för möbeln och en för belysningen (ej på bild):

001kartongernawc6.th.jpg

Möbeln fick man montera själv. Det var lite förvirrande att botten och toppskivan var exakt lika, det spelade ingen roll vilken man satte var.

002mobeldelarmm0.th.jpg

Många skruvar. Jag fick en mutter extra, vilket förvirrade mig en del. En kort stund blev jag lite orolig att jag missat att skruva fast något. Inte så roligt när det ska stå ett akvarium på möbeln...

003skruvarzu1.th.jpg

Bara dörren kvar. Att få dörren att hänga rakt visade sig bli det svåraste.

004baradorrenkvarce3.th.jpg

Möbeln klar och akvariet på plats. Det passade precis i en hörna mellan två dörrar som tidigare varit omöjlig att använda till något.

005paplatsbc4.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stort skäl till att jag avstått från saltvattenshobbyn är det jag såg när jag för 15-20 år sedan arbetade i en akvarieaffär som sålde saltvatten; hur kortlivade de vildfångade fiskarna och framför allt korallerna var i de flesta akvarium.

Många saltvattensakvarister verkade på den tiden betrakta koraller som långlivade snittblommor; var tredje till var sjätte månad var det dags att fylla på i akvariet för då hade korallerna i akvariet dött av (de hade några enstaka levande koraller nedstuckna bland färgade korallskelett). Denna slit-och-slängmentalitet kändes inte bra, särskilt som det rör sig om djur som plockas från naturen.

På senare år har jag via internet upptäckt de enorma framsteg som skett inom saltvattenshobbyn. Odling av både koraller och fiskar är inte längre en utopi och även relativa nybörjare har en god chans att få enklare koraller att växa till sig. Detta gjorde att jag på allvar började fundera över att starta upp ett saltvattensakvarium. Trenden med nanoakvarium lockade också eftersom jag bor i en liten lägenhet.

Lite fler bilder:

I kartongen med akvariet låg också skummare, cirkulationspump och en list att lägga över akvariet:

010pumpochskummareeb3.th.jpg

Cirkulationspumpen pumpar 1200 l/h.

Skummaren sitter i en behållare som hängs på baksidan av akvariet. I behållaren sitter också ett hjul av skumgummi som cirkulerar när vattnet från skummaren rinner över det. En del av hjulet är hela tiden ovanför vattenytan så att filtermaterialet syresätts ordentligt. Detta är en konstruktion jag känner igen från sötvattensakvarium, där denna konstruktion anses ge väldigt bra biologisk filtrering, dvs de syrekrävande delarna av kvävecykeln gynnas av syresättningen. Frågan är dock om det verkligen behövs i detta fall då vattnet som kommer ur skummaren lär vara ordentligt syresatt. Tills skummaren följer en pump som pumpar 2000 l/h.

Så här ser skummaren ut innan den monterats:

011skummareidelarmh1.th.jpg

Skummaren på plats, dock utan skummarkopp:

012skummarepaplatshb1.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början av 2006 var reste jag runt i Centralamerika och passade på en karibisk ö på att ta dykcertifikat. Det fantastiska djurliv, högt som lågt, som fanns under ytan spädde ytterligare på mitt intresse för saltvattenfaunan. Längre än till att läsa och drömma om saltvattensakvarium hade jag dock inte kommit när Malmö Akvarieförening besökte Zierfischmesse i Duisburg i slutet av september.

I en av montrarna stod två Aqua Medic Chromis 125 liters saltvattenskuber. De utställda akvariumen skulle sista dagen säljas till reapriset 450 euro, komplett med möbel, skummare, cirkulationspump och 150 W MH-belysning. Eftersom vi hade en återförsäljare av Aqua Medic produkter i resesällskapet fick vi veta att detta var ca halva butikspriset i Sverige, och till och med mindre än vad svenska butiker får betala i inköpspris. Det lockade naturligtvis, och jag sporrades också av att en kollega i Malmö Akvarieförening, en återfallssaltvattnare, var intresserad av det andra akvariet de hade till salu.

Dags för bildpaus:

Genom en av Malmö Akvarieförenings medlemmar kunde jag få tag på saltvatten från en stor väl fungerande saltvattensanläggning. Fem tjugofemliters dunkar släpades upp i lägenheten och tömdes i akvariet den 16 oktober:

015vattenfylldmw5.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi bestämde oss för att försöka förhandla oss till ett ännu bättre pris om vi tog båda akvarierna. Resultatet av vår förhandling blev att vi fick två helt nya Chromis-set (dvs inte de utställda) till vrakpriset 800 euro. Om vi räknade in kostnade för salt och vars en saltmätare skulle vi för lite drygt 4000 kronor var få allt vi behövde för att starta med saltvattensakvaristik. Nu fanns det ingen ursäkt att låta bli, åtminstone inte enligt de akvarietokiga medresenärerna som hetsade oss mot ett impulsköp. Vi slog till.

Nu var det dags att ringa hem till våra respektive i Sverige och förklara att det behövdes göras plats för ett akvarium till. En smått skrämmande uppgift när man som jag redan tänjt sambons gränser med ett tvåmeters sötvattensakvarium i vardagsrummet. Det hör till saken att jag bor i en tvåa på 49 kvadrat. Samtalet gick dock mycket lättare än väntat tack vare att det rörde sig om saltvatten. Min sambo är sedan många år en passionerad dykare och som sådan är hon mycket intresserad av revens djurliv.

Bildpaus:

Skummaren startad i det begagnade saltvattnet:

017skummarenigangyd1.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att alla bilder på ett halvfärdigt akvarium i den här tråden kan vara ointressanta, men jag dokumenterar det nog mer för min egen del än för er.

Hursomhelst, i morgon kommer det bilder på levande djur, och tyvärr också döda. Missa inte den sorgliga och illustrerade historien om hur jag lyckades både få en död tryckare och en död putsarfisk i mitt akvarium, innan det ens varit igång en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lördagen den 21 oktober, knappt en vecka efter att jag fyllt akvariet med begagnat saltvatten, fick jag sand och lite småsten som av min partner in crime, kollegan i Malmö Akvarieförening som köpte en Chromiskub samtidigt som mig.

Sanden och stenen hade han köpt på annons och fått över när han fyllde sitt akvarium. Sanden kom från ett etablerat akvarium, och trots att den stått utan nämnvärda mängder vatten i en plastback i något dygn fanns det ett par borstmaskar i den som fick följa med ner i mitt akvarium.

20061021001sandikubendb0.th.jpg

Jag hade någon dag tidigare köpt ett par segelfensmollie som jag långsamt vande in i saltvatten. En av dem kan skymtas uppe i högra hörnet på bilden ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma dag åkte vi till Köpenhamn för att besöka tre affärer med saltvatten och köpa levande sten. Vi besökte Akvarieudstyr, Klovnfisken och Planteimporten.

Akvarieudstyrs anläggning och utbud såg fin ut, men jag handlade inget där. Klovnfiskens anläggning var mindre imponerande med en del sjuka fiskar.

Hos planteimporten köpte jag 15 kg levande sten.

Väl hemma började jag lägga i den levande stenen i akvariet. Plötsligt såg jag något konstigt i en av stenarna:

20061021002blfiskistengs3.th.jpg

Det såg ut som en fiskstjärt och det visade sig stämma när jag plockade upp stenen. Det var stjärten på en stel och stendöd blå tryckare. Det gick sådana i akvariet jag köpte stenen ur, och denna hade tydligen sökt skydd i en av 'mina' stenar.

20061021003blfiskistenici6.th.jpg

Den döda fisken satt ordentligt inkilad i stenen men med en kniv lyckades jag lirka ut den:

20061021004blfiskistenukz5.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter den sorgliga synen av en död tryckare fortsatte jag att lägga i stenen i akvariet.

20061021006levandesteniqm3.th.jpg

När jag lagt i den sista stenen gjorde jag en ny upptäckt. I botten på frigolitlådan som den levande stenen transporterats i sprattlade en putsarfisk:

20061021007putsarfiskifat8.th.jpg

Fisken såg minst sagt medtagen ut, och att den överhuvud taget hade överlevt kändes som ett mysterium. När frigolitlådan stod plan var det inte mer än några milimeter vatten i den.

Jag började genast sakta droppa in fisken och fortsatte inreda akvariet.

20061021008allsteniakvadk1.th.jpg

När fisken var inkoppad släppte jag ner den i akvariet. En liten stund stod den nere i främre hörnet:

20061021009putsarfiskiajc4.th.jpg

Efter någon minut simmade den bakom stenen och försvann. Jag såg den aldrig igen.

Utan avsikt hade jag lyckats inleda min saltvattenskarriär med två dödsfall i akvariet innan det ens varit igång en vecka. Det kändes inte lustigt.

Jag hoppas innerligen att Planteimporten inte avlivar fiskar på detta sätt varje gång de säljer levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygg kub! kommer nog bli fint det där, du skulle ha provat fraggat på fisk stjärtarna för att se om något kanske kunde räddas ;) nää då, tråkigt när det händer.. finns nog många fiskar som gått samma öde till mötes tyvärr. jag höll på att få med en blennid i LS:en för drygt ett år sen men den hann hoppa ur stenen och landa på butiks golvet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha is i groggen så kan den komma tillbaka, hade en som med försvann ett par dagar, för att sen komma fram igen. Samma hos min vän Calle, hans höll sig borta flera dagar o sen återkom han igen... Såvida du inte fiskat upp honom död?

Annars se det ju kompetent ut! har ett likadant kar med samma utrustning och är mkt nöjd! Satte slang mellan skummare o pump för att minska på vibrationerna. Funkar bra för dig med skummarpumpen?

Mvh

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
hej

hur går det, har det blivit fler invånare i akvariet?

verkar vara väldigt 'levande' sten, med liftare du får tag på...

~Henrik

Hej!

Jodå det har blivit några få invånare fler men inte så mycket. Jag ska flytta om någon månad så jag tar det lungt tills dess.

Jag har en del bilder som jag kommer lägga upp så fort jag får tid över. Just nu går all 'akvarietid' åt till att arrangera Malmö Akvarieförenings Storauktion den 3e mars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Long time no see...

Det blev inte så mycket postat här. Projektet har rullat på utan mycket action, till stor del då jag strax efter att jag postat mitt förra meddelande i tråden bestämde mig för att flytta till en större lägenhet. Jag har därför avvaktat med större investeringar i akvariet. Flytten är nu avklarad och akvariet uppstartat på sin nya plats.

Jag köpte i vintras två putsarräkor som verkar trivas utmärkt. I fiskväg har jag försökt med Salarias två gånger men båda dessa exemplar har tynat bort, de har blivit rejält magra och svaga och sedan försvunnit. Jag prövade dem eftersom de sägs vara bra algätare. Har detta hänt andra också eller är det jag som skött dem fel? Det ska erkännas att jag matat ganska sparsamt eftersom besättningen i akvariet varit låg. Fryst artemia ca två gånger i veckan. Algtillväxten har dock varit ganska god, men de kanske ändå inte klarar sig på så sparsam matning?

Turboräkor har jag köpt sammanlagt 21 stycken men det tycks ha varit en rätt stor dödlighet på dessa. Efter ca ett halvår har jag bara drygt hälften kvar. Är detta normalt eller ett tecken på dålig miljö?

Jag köpte några små fraggar av en forummedlem här i Malmö, Dessa verkar alla utom en tagit sig och två av dem, stor mjukkorall och en platt stenkorall har dessutom vuxit ordentligt. Jag måste kolla upp namnen på dessa koraller!

Jag kommer att posta bilder på karet snart, nu när det kommit igång igen!

Jag vill dessutom passa på att ge credit till min kollega i Malmö Akvarieförening, Anders, som startade sin Chromis kub samtidigt som mig och som redan lyckats få yngel på en fiskart (bicolor gobi) och vars koraller vuxit till sig betydligt mer än mina. Det inspirerar och sporrar verkligen! Kan han lyckas så bra så måste väl jag också kunna få åtminstone lite ordning på mitt akvarium. En annan inspiration har varit det trevliga och intressanta föredrag Lasse höll för oss i MAF i mars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att det går frammåt, du får lägga upp ngn bild på det hela.

gällande Salaris kan de vara lite knepiga med maten även om det finns alger. min matvägrade, men efter en ombyggnad i akvariet äter den på fint (dock bara alger). (kan vara revir och miljön mm ändrades som gjorde att den trivdes bättre efter ombyggnaden och började äta.)

sniglarna är känslig för nitrat, svängningar i värdena samt vid 'nytt vatten' (tex inkoppning)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Långt mellan uppdateringarna här... Flytt, barnafödsel, tentor och jobb har tagit all min tid så akvariet har fått stå och puttra på utan att jag gjort särskilt mycket med det, mer än rensat ut caulerpa någon gång i månaden. Tidvis har det sett riktigt nergånget ut, även om det mesta levande i akvariet såg ut att må bra - så gott man nu kunde se genom algmattan på rutorna.

I slutet av december såg det som värst ut, med hela akvariet täckt av tjocka mattor Caulerpa taxifolia, så mycket att man knappast kunde skymta något av de 26 kg levande sten jag totalt lagt i akvariet.

Eftersom skötseln av akvariet blev eftersatt och vattenbyten inte sköttes som de borde så kändes det ändå bra att ha Caulerpan som näringsupptagare i akvariet så jag lät den hållas och rensade bara ut överskottet, även om det knappast var prydligt.

Sedan början av januari har jag i små steg börjat fixa till akvariet och så här ser det ut nu:

post-1360-14468915109399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllian och stenen med de gröna stjärnpolyperna nere till vänster är nyinköpta i januari, likaså Sacropython till höger och den orangea Cauliflower-korallen nere till höger.

Den senare var pga sina mycket svåra matvanor ett felköp som jag skrivit om i en annan tråd här på forumet. När jag klagade erbjöd affären mig direkt att komma och byta in den men eftersom jag inte har körkort har jag inte haft möjlighet att åter besöka affären som ligger en bit utanför stan, så vi får se hur den klarar sig.

En bild till:

post-1360-14468915109579_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitten av akvariet syns en död blek Euphylliagren. Det var en gren som under transporten hem bröts av från den stora Euphyllian, men som klarade sig bra. Dock råkade jag välta ner en levande sten på den när jag rensade ut Caulerpa så det slets av små bitar Euphyllia-kött från den grenen och från en gren på den stora Euphyllian. Båda dessa grenar var helt döda inom två dygn.

Bortsett från denna incident har jag inte haft några problem med min högt staplade LS som går ända upp och bryter ytan och döljer all teknik. Bakom stenen finns pumpen till påhängsskummaren AM Bioflotor och en 1200 AM cirkulationspump vars flöde jag leder ut, via en slang, i det vänstra övre hörnet. Samt en Tunze nanostreamer 6055 vars utflöde är bakom Caulerpa taxifoliabeståndet i den övre högra kvadranten. Caulerpan svajar snyggt i vattenstrålen.

post-1360-14468915109741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det nog framgår av bilderna gillar jag makroalger trots att vissa arter riskerar att bli en pest.

C. taxifolia är värst och den får jag rensa ofta för att den ska hålla sig kvar där den finns nu, men jag vill inte, och lär knappast lyckas, rensa ut den helt och den gör sig mycket bra när den svajar i vattenflödet från pumparna.

C racemosa är lite snällare, växer inte lika aggressivt och är lättare att rensa ut. Den är en snygg marktäckare, likt de lågväxta växterna man ibland ser i Amanoinspirerade sötvattensakvarier.

Halimeda-algerna är betydligt mer långsamväxande men också de snygga i mitt tycke. De fungerar till och med att plantera om ifall de slått sig ner på fel ställe i sanden.

Sedan har jag Chaetostoma-alger (spagettialg) som växer inne bland LS och uppe vid ytan. Den fungerar fint som stoppning för att dölja tekniken där det blivit glipor mellan LS.

Har dessutom några få blad av någon rödbrun makroalg. Och fick häromdagen en alg som bildar ett snyggt mosstäcke, som en tät golfgreen, av en kollega i Malmö Akvarieförening. Vi får se vad det blir av den.

En bild till:

post-1360-14468915109888_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt ,gillar att det är mycket grönt:ler:

Jo, jag gillar det också. Har aldrig (ännu) drömt om ett sps-akvarium, hellre enkelt och frodigt än svårt och sterilt. ;) Gärna koraller, men de ska vara tåliga och enkla att få att växa till utan särskilt mycket omsorg. Daglig dosering av spårämnen, phytoplankton och dylikt är inte min grej så länge jag inte har en autodoserare.

Det är bara svårt att hålla Calerpan på en konstant mängd särskilt av C taxifolia, antingen växer det för fort eller så tynar den bort nästan helt för att den saknar något näringsämne, eller så crashar den och löses upp över en natt. Ett tag var den nästan helt borta i mitt kar, för att sedan komma tillbaka med full kraft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...