Gå till innehåll

Modig kille vid vatten byte "SPS"


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

många koraller klarar det bra då de i naturen utsätts för tidvatten och är utan vatten i direkt solljus.

själv när jag byter mycket vatten komer mjuk och stenkoraller ovan ytan och har aldrig märkt ngt problem med det. men jag brukar flytta ner sniglar innan, se de ej blir kvar utan vatten.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

många koraller klarar det bra då de i naturen utsätts för tidvatten och är utan vatten i direkt solljus.

själv när jag byter mycket vatten komer mjuk och stenkoraller ovan ytan och har aldrig märkt ngt problem med det. men jag brukar flytta ner sniglar innan, se de ej blir kvar utan vatten.

~Henrik

Jo i verklighet så vet jag också att det blir så när tidvatten kommer och går. Men jag skulle aldrig chansa om man hade så mycket koraller om man tänker lite på vad dom kostar.. Nåt kan ju gå fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det stämmer som du säger Stefan. Jag syftade mest på 'watter's' inlägg om att ahn måste ha vatten redo att hälla i direkt.

men jag hade med undvikt att 'chansa' med så mycket SPS ($) om det ej är ngt akut, så man måste tömma ut allt utan flytta korallerna eller annan lösning.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara att tömma karet vid vattenbyten eller ta upp koraller vid fraggning. Som sagt många koraller är dagligen exponerade under stekande ekvatorsol.

Det har även gjorts lyckade experiment att transportera koraller helt utan vatten med flyg och det har funkat bra (bättre hävdar en del eftersom den lilla vattenvolymen i påsarna snabbt blir smutsigt och kan döda korallen). Om fraggningen drar ut på tiden kan ni lägga en fuktig trasa över dem.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...