Gå till innehåll

Levande sand


DSB

Rekommenderade inlägg

Tänker starta upp ytterligare ett akvarium fast med plenum och en djup sand bädd, tänkte höra om det hänt något vad gäller att köpa levande sand. Har ju varit svårt att få tag i.

Jag har ett 80 liters akvarium igång (med dsb) för att få igång floran/faunan som jag kan använda som en start kultur. Jag har levande sten i akvariet för att de ska berika sandbädden. Men för att få en riktigt bra sandbädd så skulle jag villja få tag i en bra kultur av organismer.

Jag vet att det diskuterats många gånger, men jag vill veta om någon "butik" börjat ta hem levande sand (jag är inte intresserad av de "torra" varianterna som finns att köpa).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att en butik i Malmö; Fiske & Fiskar har påsar med levande sand de säljer, dessa påsar har ett bäst-före daturm dock.

Påsen innehåller korallsand med levande organismer och ska tydligen vara ett bra alternativ om man vill få in lite levande ting i sanden. Jag har själv testat en påse i mitt förra kar och såg ingen försämring av det, men inte iheller någon direkt förbättring. Nu hade jag inget eget kar till DSB'n utan det var i ett kar med fisk, sandvändande sjöstjärna och räkor, så det kan ju ha varit det som begränsade det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att en butik i Malmö; Fiske & Fiskar har påsar med levande sand de säljer, dessa påsar har ett bäst-före daturm dock.

Påsen innehåller korallsand med levande organismer och ska tydligen vara ett bra alternativ om man vill få in lite levande ting i sanden. Jag har själv testat en påse i mitt förra kar och såg ingen försämring av det, men inte iheller någon direkt förbättring. Nu hade jag inget eget kar till DSB'n utan det var i ett kar med fisk, sandvändande sjöstjärna och räkor, så det kan ju ha varit det som begränsade det hela.

Ok, får se om det finns på närmare håll.

Har för mig att JR/Triton hade när jag var inne, kolla med dom.

Ringde och kollade med JR/Triton men de hade inget inne, och han sa att det var besvärligt att få tag på bra levande sand. Han nämnde att han funderade på att "odla" levande sand själv, för att sälja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är oxsåinne på att skaffa en dsb fauna. Vet ej om mans kall köra i huvudkaret i sumpen eller ett externt akvarium.

När jag skulle beställa lite saker från en tyskwebbshop så slog jag till med några påsar utav levandesand

(CaribSea Bahamas Oolite Aragalive Live-Sand 0,1-1mm)

men fick snabbt tillbaka att de ej hadde denna sand inne men skulle få in färsk levandesand inom några veckor och undrade nu om ordern skulle vänta eller om de skulle skicka separata paket. valde att vänta med sanden (avbokade) då det annars skulle blivit ett impulsköp. Känner mig osäker hur mycket man skulle ha total så måste läsa mer innan man bestämmer sig.

Bästa lösningen för mig hadde vart antingen i sumpen men svårt att koppla bort det om man ser att nått händer, den externa DSB akvariet är ju bättre om man vill koppla bort det om nått händer. Hadde då tänkt mig ett kar på ca 50cm långt 15-20cm brett och höjden vet jag ej ännu.

i nått i stil med denna

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=141443&postcount=7

Nån som vet mer hur mycket man "skall" ha som grund i kg/liter vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...