Gå till innehåll

Vitt längst ut på sjärtfenan på Calloplesiops altivelis Mirakelabborre


Snofla

Rekommenderade inlägg

Undrar över varför det har blivit vitt längst ut på stjärtfenan på min mirakelabborre?

Har sett detta på fler exemplar i saltaffärer, kan det vara närings brist?

Har haft den i ca 2 år, och han äter bra med Artemia, Mysis och formula one (röda frysta kuber) kommer inte ihåg exakt vad det är.

Har slängt ner 2 st guppis en gång, borde jag ge mera levande föda?

Går det att se vilket kön min fisk är om man skulle vilja ha ett par?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att se vilket kön min fisk är om man skulle vilja ha ett par?

Vitt längst ut på stjärtfenan vet jag inget om har aldrig sett detta, men rent spontant så låter det som ett svampangrepp, du har inget foto?

Är själv lite sugen på att försöka skaffa ett par av Altivelis. De har odlats flera gånger så helt omöjligt skall det inte vara att få ihop ett par.

Säkert väldigt svårt att avgör könet när du bara har en fisk. Om man därimot har många att välja på i en butik så kanske man kan dra lite slutsatser av deras individuella utseenden och plocka ihop ett par på en gång. Fenor och storlek på fisken brukar vara ganska bra riktmärken. Söker man på nätet så får man lite olika svar på skillnader i utseende här är några av dom. Som vanligt så har jag personligen mest tilltro till de tyska källorna.

I artickeln från Advanced Aquarist så påstår de att Altivelis antagligen är protogynous hermaphrodites, vilket innebär att de föds som honor och kan byta kön till hanar. Precis som dvärgkejsare. Om detta stämmer innebär det att fisken du haft själv i två år med största sannolikhet är en hane.

Det hetaste tipset är nog att försöka kompletera med en så liten fisk till som möjligt och vara beredd på att ta ut den igen om det blir för mycket fight.

Här har du lite mer att läsa.

<table id="Tabelle2" style="width: 461.75pt; border-collapse: collapse;" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%"><tbody><tr><td colspan="2" valign="top">Die Genitalpapille ist wohl das sicherste Unterscheidungsmerkmal. Sie ist bei wohlgenährten Weibchen deutlich sichtbar und sieht in Form und Größe in etwa wie eine stumpfe Bleistiftspitze aus. Beim Männchen ist die Genitalpapille sehr viel dünner.

Ausgewachsene Männchen erscheinen im Kopf und Nacken zumeist bulliger als Weibchen.

Weiterhin sind die Bauchflossen beim Männchen zumeist deutlich länger - sie reichen im angelegten Zustand teilweise bis zum Schwanzstiel. Beim Weibchen sind diese um ca. 1/4 bis 1/3 kürzer und reichen i.d.R. nur bis zur Mitte der Afterflossenwurzel.

</td> </tr> <tr> <td valign="top" width="343">

</td> <td colspan="2" valign="top">

</td></tr></tbody></table>

http://www.nachzuchtenregister.de/Fische/Calloplesiops_altivelis/T__Rower/t__rower.htm

Här är lite mer info

Of course, getting a pair is always easier if you can tell the sexes apart. In the case of the comets, sexing the fish is apparently difficult to do. One reference suggested that the only possible difference between the sexes appears to be the size of the spots – those on males are reported to be smaller than those of females. But this seems to be more a function of the size than the sex. (It maybe that the males tend to be larger than the females and therefore they usually have smaller spots –see comments about “C. argus”above.) Although information on their sexuality is lacking, they are probably protogynous hermaphrodites (that is, they change sex from female to male). If this is the case, placing a smaller and a larger individual together will increase the chances of getting a heterosexual pair.

http://www.advancedaquarist.com/issues/sept2002/Fish.htm

Om du kommer över tidingen DATZ nummer 5 2001 så ska det finnas en artikel om uppfödning av Mirakelaborre av Wolfgang Mai.

Han har även skrivit endel om detta i boken Nachzuchten für das Korallenriff-Aquarium.

11 veckor gammal mirakelaborre.

Mirakelbarsch014.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS! Dessa bilder kommer från SNOFLA.

Då SNOFLA hade lite problem med att förminska bilderna så har jag gjort detta åt han.

Här är bilder på hans Mirakelaborre.

Tyvärr så kan jag fortfarande inte ge dig någon ledtråd till det vita på stjärtfenan som du skriver om.

post-839-14468913514098_thumb.jpg

post-839-14468913514232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...

Den ljusbåa färgen (yngre fisk) ,vitare senare på ryggfena, stjärt och analfena

är vad jag har hört en förstärkning av deras jaktbeteénde (lura bytesfisken att det är huvudet

och bytet simmar mot stjärtfenan och nafs en fisk mindre :))

samma metod mot rovdjur fast tvärtom, fenor kan oftast offras men inte huvudet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...