Gå till innehåll

Kamera inställningar?


nelson

Rekommenderade inlägg

Skärpan kan du få bättre med "Macro-läget" och när det gäller missvisningen av färger så måste Du mixtra lite med vitbalansen, inte helt lätt alla ggr, läste i en fototidning att man kan ta ett lock till en burk på MC-donalds och hålla för objektivet och justera vitbalansen mot objektivet, hm.. hoppas att du förstår vad jag menar:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag undrar om ni har några tips på inställningar till kameran för att få fina bilder.

Förbättringar jag vill ha:

Mindre blått på helbilder

Bättre skärpa på korallbilder

Min kamera är en Sony cybershot DSC-W1

Hls Nelson

Jag vet inte riktigt vad du har för inställningar på din kamera men ett tips för skärpan kan vara att undvika ytterområdena på zoom och bländare. Kan du ställa bländaren så prova med t.ex. bländare 11 och om zoomen går från t.ex. 30-80 mm försök då hålla dig mellan 40-70 mm. Sen är ju naturligtvis ett stativ alltid en tillgång.

Jag tycker det är svårt att justera vitbalansen i kameran. Men blir det lite för blått så brukar jag justera det i ett enkelt redigeringsprogram. Det optimala är naturligtvis om du får det bra redan ur kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag tycker detta ser ut som grekiska för mig.

Förmodar att man behöver en systemkamera för att kunna göra de inställningarna eller?

Jag har bara en himla dålig kompaktkamera:(

Nelson

Jag vet inte riktigt vad du har för inställningar på din kamera men ett tips för skärpan kan vara att undvika ytterområdena på zoom och bländare. Kan du ställa bländaren så prova med t.ex. bländare 11 och om zoomen går från t.ex. 30-80 mm försök då hålla dig mellan 40-70 mm. Sen är ju naturligtvis ett stativ alltid en tillgång.

Jag tycker det är svårt att justera vitbalansen i kameran. Men blir det lite för blått så brukar jag justera det i ett enkelt redigeringsprogram. Det optimala är naturligtvis om du får det bra redan ur kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Nu har jag hittat några inställningar på kameran så att den inte låser sig på Macroläget, tydligen levererades kameran med inställningar som inte går att fota med.

Tills jag skaffat en kamera så ska jag försöka ta några bättre bilder karet.

Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite kamera nörd e man oxå----------------->

1.sätt program ratten på P.

2.stäng av blixten för att undvika reflexer i glaset.

3.höj upp ISO värdet till 800 (testa dig fram mellan 400-800) högre ISO mer brus.

4.ställ in autofokus på kontinuerlig på det sättet följer den motivet hela tiden,ha fokuspunkt mitt i sökaren.

5.använd en brännvid på omkring 55mm eller 2x optisk zoom

6.följ fiskarna med utlösarknappen halvt nertryckt och håll fokuspunkt kring fiskens öga.

om slutartiden blir lägre än 1/50 sekunder får du öka ISO upp till 1600

har du ett ljusstarkt objektiv ked stor bländaröppning exempelvis F1.8,kan du få snabbare slutartider vid lägre ISO värden. vilket ger en högre bild kvalitet utan brus.

tänk på att stänga av pumpar mm när ni fottar blir klart bättre resultat

själv använder jag en EOS 350d och detta funkar då utmärkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du ett ljusstarkt objektiv ked stor bländaröppning exempelvis F1.8,kan du få snabbare slutartider vid lägre ISO värden. vilket ger en högre bild kvalitet utan brus.

En liten kommentar bara att om man använder så hög bländare (eller så lågt bländartal) som 1.8 så kommer det bli ett riktigt kort skärpedjup i bilden. Detta är att beakta då man fotograferar koraller och fiskar som inte står i profil.

Om man fotar en korall med F1.8 så kommer ena sidan av korallen (ex en polyp eller vad det heter) att bli skarp medan resten av korallen ser ut som man har varit närsynt då man fotat och blir helt suddig.

Samma med fiskar, då kan ögat och delar av huvudet bli skarpa medan resten av fisken blir mindre skarp. Träffar man istället stjärten på fisken så blir den skarp och huvudet oskarpt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips av Joney, här kommer några fler.

Har man systemkamera så kan man ofta koppla in slavblixtar som belysen objektet ovanfrån och snett ovanfrån så får man mer ljus och kan gå ned i ISO. Höga ISOtal gör bilden grynig och ful. Cutekid är duktig på att fotografera och han har nog en hel del tips han med :)

Själv så kör jag ofta med mitt fasta 50mm objektiv och bländare F1.8 eller F2.8 vilket gör att med tillräckligt ljus så går det att få riktigt bra bilder.

Det svåraste dock är att få "rätt" färger med rätt vitbalans. Har man systemkamera så kan man fotografera i RAW-format och oftast justera detta något i efterhand då man tar upp bilden.

Själv trycker jag oftast ned avtryckaren till hälften så kameran hittar fokus och sedan trycker jag av kortet då fisken stannat till framför kameran.

När man ska fotografera koraller är det bra om pumpar etc är avstängda så man kan gå upp något på bländartalet (ex F8 eller F11) för att få större skärpedjup på korallerna.

Nu vet jag inte hur kompaktkameror funkar, men vissa kanske man kan justera något medan vissa (som min gamla) var mer eller mindre helt automatiska. På min gamla kamera hade jag bara ISO 100 och ISO 200 :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten kommentar bara att om man använder så hög bländare (eller så lågt bländartal) som 1.8 så kommer det bli ett riktigt kort skärpedjup i bilden. Detta är att beakta då man fotograferar koraller och fiskar som inte står i profil.

Om man fotar en korall med F1.8 så kommer ena sidan av korallen (ex en polyp eller vad det heter) att bli skarp medan resten av korallen ser ut som man har varit närsynt då man fotat och blir helt suddig.

Samma med fiskar, då kan ögat och delar av huvudet bli skarpa medan resten av fisken blir mindre skarp. Träffar man istället stjärten på fisken så blir den skarp och huvudet oskarpt :)

stämmer alldeles utmärkt.. kanske jag skulle varit tydligare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Vad har ni för inställningar när ni fotograferar i actinicljuset så man får fram dom riktigt coola färgerna?

Om ni redigerar i Photoshop vad använder ni för manipuleringar för att få fram dessa färger då?

En step-by-step guide hade varit fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni redigerar i Photoshop vad använder ni för manipuleringar för att få fram dessa färger då?

En step-by-step guide hade varit fint.

Ett bra sätt att mickla med färger är att använda Menyn :

Image -> Adjustments -> Variations

Då får man upp några bilder som visar inblandning av olika färger. Välj en och klicka OK så är det klart.

Sen finns ju :

Image -> Adjustments -> Photofilter

Ibland använder jag :

Image -> Adjustments -> Shadows/Highlight

Då går det att plocka fram detaljer ur skuggorna

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...