Gå till innehåll

Ännu en: Vad är det för sniglar/snäckor?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Var i min lokala fiskbutik och snikade till mig följande sniglar som liftat med levande stenen. (Tack Fredrik).

Har redan en likadan i akvariet sedan tidigare, men mycket mindre. Dessa två måste vara fullvuxna exemplar, de är cirka 10 cm långa och 1 cm breda.

Jag tycker att de är coola, men vad är det för några sniglar/snäckor/pansarvagnar?

Det är inga nakensniglar tror jag för de är hårda. Vet dock inte som de har skal eller om det är själva kroppen som är hård.

Gärna även latinskt namn eller länkar om någon kan hjälpa mig hitta dom.

post-839-14468913503189_thumb.jpg

post-839-14468913503366_thumb.jpg

post-839-14468913503527_thumb.jpg

post-839-14468913503619_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle uppdatera med ännu mer erfarenheter beträffande dessa djur.

Såg för några dagar sedan att min sjöbörre för ovanlighetens skull tagit en avstickare upp på en sten och käkat rent. Vilket den sällan gör, den brukar hålla sig till botten.

Men, nu har jag kommit fram till att det inte alls är sjöborren som skrapat stenen ren utan det är en av mina Chitoner (säger man så) som bänkat sig på undersidan av stenen och nattetid kommer fram och gnager av stenen. Den har suttit där och käkat 2 nätter i sträck nu så jag är nästan 100 på att det är den som gnagt av stenen.

Kanske är ett bra alternativ för er som tycker att sjöborrar är klumpiga.

Ville bara dela med mig.

post-839-14468913563296_thumb.jpg

post-839-14468913563371_thumb.jpg

post-839-14468913563437_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad som räknas till familjen Chitons rikigt men arten jag har är definitivt Cryptoplax larvaeformis precis som Ted skrev. Jag tror att dessa hör till Chitons också men är inte säker.

Nu har jag hittat en vettig sida om Chitons av Ronald Shimek.

De verkar ha riktiga diamanttänder som klarar det mesta

http://web.archive.org/web/20020815020042/www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1999/aug/wb/default.asp

Morphology and taxonomy

One of the more bizarre groups in a phylum full of bizarre groups, chitons are taxonomically placed in the class Polyplacophora of the phylum Mollusca. As adults, all living species possess eight shells found on their upper or dorsal surface. The shells are embedded in a tough tissue referred to as the mantle, which overhangs the body on all sides. This overhanging tissue is referred to as the girdle and is another characteristic of the group.

the ultimate molluscan grazing herbivores, the chitons.

Parts of chiton radulae are often highly mineralized with iron salts, such as magnetite and hematite. This makes the chiton radular teeth much tougher than most biogenically produced minerals, and most chitons use them to graze on calcareous algae.

Chitons are herbivores specializing on coralline algae, although they also eat diatoms, filamentous algae, and, occasionally, are grazing carnivores.

In fact, the rasping of chitons may well be a measurable erosive force on some beaches, as the chitons rasp up measurable amounts of the rocks along with their algae.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...