Gå till innehåll

Mattias 300l akvarium


maca

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Tänkte att det var dags att jag laddade upp lite bilder på mitt akvarium jag också.

Teknik:

300l helglas (100x60x50) + 60l sump

150W MH (har en 250W som behöver ny reflektor/lampa)

lite maxijet pumpar och en newjet 3000 som retur

30W Marine-Glo

Deltec 10W UVC

DIY nivåreglering

Har nyligen beställt ett Tunze Stream TS7 kit för att hotta upp cirkulationen lite :)

post-1230-14468913514994_thumb.jpg

post-1230-14468913515097_thumb.jpg

post-1230-14468913515214_thumb.jpg

post-1230-14468913515307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Jag har heter också Mattias, har ett lika stort akvarium med samma mått. Lite kusligt... hehe

Jag kör med en Tunze TS12 kit i mitt kar och det går fint! Fast jag skulle nog inte rekommendera det i ditt akvarium för jag tror sanden kommer fara runt då, själv kör jag utan sand. TS7 blir nog bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det på sista bilden?

ni får ursäkta att jag frågar vad dom olika sakerna är i olika trådar,, men jag är nyfiken plus att jag kan inga namn själv än .. hoppas ni har överseende med det :)

En fungia! Om du för muspikaren över bilden ser du vad bilden är döpt till dig. Så har jag hittat namn när jag inte har vetat. Ett bra tips va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är dessa https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=32. Kolla också bilden som Peter (Clownen) la upp i går. Minns inte säkert vart det var men den är värd att söka efter!

Helt rätt dessa är det :)

Iövrigt har jag 2 st clowner, 1 chromis, 1 puffer (inte säker på namnet), 1 salaris, en sandvändar firre (inte säker på namnet här heller) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar den lille Pufferna me de andra firrarna? Har bara läst om dessa och det står att de kan va lite "bråkiga" med koraller och andra firrar, bita i fenor och ställa till med oroligheter. Någonting du märkt av?

Så här långt har min varit snäll mot andra fiskar och koraller, den är väldigt nyfiken av sig men det händer att den muckar när jag matar, har fått mig ett nyp i tummen bla ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att den fungerar bra, har hört om dom som fått riktiga busfrön som snaskar koraller och biter fisk hej vilt. Andra har inte haft ett enda problem på flera år.

Lite mer LS så kommer akvariet få sig ett lyft, jag tycker inte man ska ha för mycket LS i akvariumet på grund av rent estetiska själ. Sedan beror det självklart på invånarna i burken =-)

Bar blir de iallafall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer LS så kommer akvariet få sig ett lyft, jag tycker inte man ska ha för mycket LS i akvariumet på grund av rent estetiska själ. Sedan beror det självklart på invånarna i burken =-)

Bar blir de iallafall!

Jo jag skall väll ta och köpa på mig en 10-15kg till, men jag vill försöka ha en del yta kvar, gillar inte riktigt när det ser ut som en rullstensås :) Tänkte försöka bygga mot bakrutan i första hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...