Gå till innehåll

En blåsa på korall (vad är det)


nemo

Rekommenderade inlägg

Har en blåsliknande sak på min Euphyllia, undrar om ngn kan tala om vad det är.

Är säkert inget konstigt med det, för den har funnits där sen jag köpte den för 1 år sedan. Den syns bara ibland. Och bara på denna Euphyllian som för övrigt verkar trivas & växer bra.

post-1313-14468913544823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt säker på detta Capote? Som jag uppfattat det så är Polyp Bail Out ganska ovanligt och jag vet många som har Euphyllia som sett detta beteende. Jag har sett det vid många tillfällen hos mina. Jag trodde också PBO var ett sätt för korallen att föröka sig under dåliga förhållanden (inte nödvändigtvis) genom att en del av skelettet och massan frigörs av korallen i förhoppning att den ska hitta en bättre miljö att växa på. Jag har som sagt ofta sett dessa blåsor på Euphyllia men aldrig noterat att de skulle släppas av korallen eller att korallen skulle vara stressad eller lida av sjukdom hos mig eller hos de akvarister jag besökt och sett samma beteende.

Jag säger inte att det inte är det eller att inte Euphyllia kan föröka sig genom budding vilket är en liknande och oftare förekommande reproduktionsstrategi men är du säker på att det är PBO så tror jag dig Capote :) . Då finns det kanske anledning att oroa sig för stress/sjukdom i så fall. Jag diskuterade det här med en akvarist jag besökte för några veckor sedan och skulle också gärna vilja veta vad dessa blåsor beror på.

Har ni sett att dessa blåsor skulle driva iväg från huvudkolonin?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä säker kan man ju inte vara och det är därför det är så svårt att svara entydigt. Jag tänkte att Nemo kunde söka lite på detta stressymptom och se vad han själv hittade.

Mina Euphyllier släpper då och då små polypbitar vilket är ett förökningssätt. Det har tyvärr inte lyckats för dem i min burk. Jag har i min tråd kunnat fota nästan hela förloppet och det ser inte ut sådär utan fungerar mer som en avsnörpning av en ytterände.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä säker kan man ju inte vara och det är därför det är så svårt att svara entydigt. Jag tänkte att Nemo kunde söka lite på detta stressymptom och se vad han själv hittade.

Mina Euphyllier släpper då och då små polypbitar vilket är ett förökningssätt. Det har tyvärr inte lyckats för dem i min burk. Jag har i min tråd kunnat fota nästan hela förloppet och det ser inte ut sådär utan fungerar mer som en avsnörpning av en ytterände.

Ja det är det jag menade med "budding" men jag antar att dessa bitar inte börjar som dessa blåsor? Har du själv aldrig haft dessa blåsor på dina Euphyllier Capote?

Personligen tror jag inte det har med förökning eller dåliga vattenvärden (Polyp Bail Out) att göra men varför denna korall gör så kan jag inte säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä säker kan man ju inte vara och det är därför det är så svårt att svara entydigt. Jag tänkte att Nemo kunde söka lite på detta stressymptom och se vad han själv hittade.

Mina Euphyllier släpper då och då små polypbitar vilket är ett förökningssätt. Det har tyvärr inte lyckats för dem i min burk. Jag har i min tråd kunnat fota nästan hela förloppet och det ser inte ut sådär utan fungerar mer som en avsnörpning av en ytterände.

Ja det är det jag menade med "budding" men jag antar att dessa bitar inte börjar som dessa blåsor? Har du själv aldrig haft dessa blåsor på dina Euphyllier Capote?

Personligen tror jag inte det har med förökning eller dåliga vattenvärden (Polyp Bail Out) att göra men varför denna korall gör så kan jag heller inte svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...